تغییرات برند کسب و کار در طبقه بندی
بسته به اینکه مالکیت حقیقی یا حقوقی داشته باشید، مدارکی که باید برای تغییرات برند در طبقه ارائه دهید، متفاوت خواهد بود. در واقع افراد حقوقی برای ایجاد چنین تغییری باید مدارک زیر را به مراجع ذی صلاح تسلیم کنند:

کپی گواهینامه ثبت علامت تجاری
ارائه مدارک دارندگان حق امضا و مدارک همه‌ی مالکان برند (مطابق با آخرین تغییرات روزنامه رسمی)
ارائه کپی علامت برند در اندازه 6 در 6 سانتی‌متر
کپی روزنامه رسمی تأسیس برند وتغییرات برای اشخاص حقوقی
حال اگر مالکیت حقیقی هستید و می خواهید برای تغییر طبقه و یا اضافه کردن طبقه بندی اقدام کنید باید مدارک زیر را ارائه دهید:

ارائه کپی کارت ملی صاحب برند تجاری بهمراه کپی شناسنامه
ارائه کپی علامت برند در اندازه 6 در 6 سانتی‌متر
ارائه کپی گواهینامه ثبت علامت تجاری
شرایط اظهارنامه ثبت اضافه کالا و طبقه
نکته قابل ذکر اینکه اگر برای ثبت اضافه کالا و همچنین طبقه بندی از سامانه الکترونیکی کمک نگرفته اید، باید 3 نسخه از اظهارنامه ثبت علامت برند را از اداره مالکیت درخواست کرده و بعد از تکمیل کردن آن، به این اداره تسلیم نمایید. با این حال برای به ثبت رساندن اظهارنامه به روش ثبت برند، می توانید به سامانه اداره ثبت مالکیت معنوی رجوع کنید و سپس اظهارنامه را ایجاد نمایید. دقت کنید که بعد از ورود به سامانه و ایجاد فرم اظهارنامه کالا یا خدمات باید همه کادرهای (فیلد) موجود در فرم را به طور کامل تکمیل نمایید. سپس باید بهمراه مدارکی که در بالا اشاره کرد به سامانه تحویل دهید. در مرحله بعدی باید منتظر بمانید تا کارشناس، پرونده مورد نظر را بررسی و حق الثبت را تعیین کند.

بعد از مشخص شدن حق الثبت باید به بانک ملی مراجعه کرده و فیش مد نظر را پرداخت کنید و بعد از انجام این کار فیش پرداختی را به بخش حسابداری تحویل داده تا بعد از تأیید و بررسی های لازم، اظهارنامه‌ی مهر شده را تحویل بگیرید. بعد از دریافت اظهارنامه باید آن را به اداره مالکیت ببرید تا بعد از به ثبت رسیدن آن، اظهارنامه برای بایگانی شدن به قسمت مربوطه ارسال شود. نهایتاً نسخه‌ی سوم اظهارنامه نیز به شخص شما داده خواهد شد تا مواردی چند، مانند عدم شباهت برند با برندهای دیگر و یا دیگر مسائل مورد بررسی‌تان قرار بگیرد. در آخر نیز بعد از حدود 2 هفته پیش نویس آگهی تهیه شده تا در روزهای آتی در روزنامه رسمی کشور به ثبت برسد.
تغییر علامت تجاری برند
لوگو یا شکل برند یک شرکت از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا به دلایل زیادی ممکن است که صاحبان برند تصمیم به تغییر شکل تجاری برند داشته باشند. این دلایل می تواند شکل قدیمی لوگو باشد و یا اصلاً لوگوی طراحی شده از لحاظ مفهوم ناکارآمد تشخیص داده شود. حال برای اینکه صاحب برند بتواند لوگو شرکت را تغییر دهد ابتدا باید این نکته را در نظر بگیرد که اگر هنگام ثبت برند از روش حضوری استفاده کرده است، ملزم به تکمیل کردن مدارک موجود در پرونده خواهد بود و بعد از آن می تواند برای تغییر دادن لوگو اقدام کند.

حال برای تغییر دادن لوگو، اگر تصویر جدیدی که انتخاب شده است شامل نوشته باشد، ابتدا باید آن را به دفتر روزنامه رسمی ارسال کرد و سپس بعد از ایجاد تغییرات در روزنامه رسمی نهایتا تا 1 ماه مهلت وجود دارد که با ارائه دادن برگ تقاضای ثبت برند علامت تجاری و همچنین روزنامه رسمی و اصل تصدیق ثبت به اداره ثبت مالکیت منتظر تأیید لوگوی جدید بمانید. در این میان مسئول اداره مدارک تسلیم شده را مورد بررسی قرار می دهد و بعد از تأیید، اقدام به مشخص کردن مبلغ واریزی با عنوان حق الثبت خواهد کرد که باید آن را به بانک ملی برده و پرداخت کنید. دقت کنید که بعد از پرداخت و ارائه فیش، اظهارنامه مهر خواهد شد.

بعد از مهر شدن اظهارنامه، آن را به واحد ماشین نویسی ارسال می کنند تا امضا شود و سپس به روزنامه رسمی کشور برای درج شدن در آن اطلاع می دهند. زمانی که در روزنامه رسمی درج شد، نسخه ای از آن را به ادامه مالکیت ارسال می کنند تا در پرونده قرار داده شود. در نهایت مسئول مربوطه پرونده اجازه ثبت لوگو را اعلام و رسید احراز هویت به صاحب برند داده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *