ثبت برند مالکیت معنوی

اگر دارای نام، نشان و اعتباری در بازار کسب و کار یا در حوزه فکر و ادبیات هستید برای حفظ این نام و نشان و اعتبارتان هر چه زودتر اقدام به ثبت برند مالکیت معنوی کنید. با ثبت برند مالکیت معنوی ابزاری برای حمایت اموال معنوی نامحدود اعتبار و عنوان تان پیدا کرده و از تضییع حقوق خود جلوگیری کنید. موضوع این مقاله ثبت برند مالکیت معنوی است. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

ثبت برند چیست:
برند در واقع نامی شناخته شده برای افراد است که با شنیدن نام آن مشخصه ها و قالب های دیده شده از آن برند در ذهن تان جا گرفته و زنده می شود. به طور مثال اپل یا سامسونگ برندهای شناخته شده دنیا هستند که به محض شنیدن این نام تصویر آخرین مدل گوشی‌ها مقابل چشمانتان جان می گیرد.

از مزیت‌های ثبت برند صیانت از دارایی معنوی افراد حقیقی یا حقوقی است که شرکت‌ها و افراد زیادی از آن بی خبرند.

مالکیت معنوی چیست:
مالکیت معنوی Intellectual Property تراوشات ذهنی و ابتکارات درونی کسی است که طرح جدید زده و این کار ضمن جنبه معنوی، برای فرد دارای ارزش اقتصادی نیز هست. حقوق معنوی در اثر تراوشات فکری پدید آمده و بر خلاف اموال نقدی، ماهیت فیزیکی و قابل لمس ندارد. مانند خلق داستان، شعر، نوشتن فیلمنامه، تولید موسیقی، نقاشی و …

به عبارت دیگر مالکیت معنوی توصیف و طبقه بندی گسترده ای برای دارایی نامشهود است. مالکیت معنوی برای حفظ دارایی، صیانت و نگهداری از آنها است طوری که دیگران بدون رضایت مالک حق استفاده از آن را نداشته باشند مانند نویسنده ای که کتابی را می نویسد ضمن کسب درآمد، جنبه معنوی نیز دارد که با ارزش تر از جنبه مادی است.
انواع مالکیت معنوی:
مالکیت معنوی مجموعه حقوقی است که قانون برای پدید آورنده اثر به رسمیت شناخته و می تواند شامل موارد زیر باشد:

مالکیت ادبی یا کپی رایت

کپی رایت یا حقوق و مالکیت ادبی و هنری که به آن حق مؤلف نیز گفته می شود مجموعه حقوقی است که قانون برای پدید آورنده اثر نوشتاری، ادبی یا هنری به رسمیت شناخته وبهره برداری انحصاری از اثر را به پدید آورنده اختصاص می دهد، این حق پس ازمرگ نویسنده برای وراث محفوظ می ماند. برای دریافت حق مالکیت ادبی باید دو نکته را در نظر بگیرید:

نکته اول: مطلب شما برای بار اول در ایران پخش و نشرشده باشد .

نکته دوم: قبلا در هیچ کشوری آن را نشر یا پخش نکرده باشید.

انواع مالکیت ادبی:

آثار هنری، ادبی، موسیقی، فیلم، عکس، مجسمه سازی، معماری و غیره در این دسته قرار می‌گیرند.

مالکیت صنعتی

مالکیت صنعتی مربوط به حوزه صنعت و تکنولوژی است و مهم ترین مصداق آن حق اختراع است. طرح های تجاری، علایم، لوگو، نام و غیره مربوط به مالکیت صنعتی می شود. در مالکیت صنعتی پس از طی تشریفات اداری و قانونی می توان آن را ثبت کرد و تحت حمایت قانون قرار گرفت.

سازمان جهانی مالکیت فکری یا معنوی:
به دلیل حفظ ارزش معنوی مالکیت‌های مادی در کشورها و در سطح بین الملل، پیش بینی ها و اقداماتی برای حمایت از آن انجام شده است. سازمان جهانی مالکیت فکری World intellectual Property Organization که به اختصار Wipp نامیده می شود به همین منظور تأسیس شد. این مرکز برای حفظ محصولات خاصی که دستاورد فکر انسان است تشکیل شده است تا همان طور که از دارایی های فیزیکی محافظت می کند از دارایی های معنوی که محصول فکر و اندیشه است، نیز محافظت نماید.

ثبت برند مالکیت فکری:

حقوق مالکیت فکری از آن جهت ارزشمند است که نشان دهنده تلاش صاحب اثر برای پدید آوردن آن است. چون بزرگ ترین دارایی پدید آورنده همین حفظ نام و عنوان اثر است.

برای ثبت برند مالکیت فکری نیاز به ورود به سامانه http//iripo.ssaa.ir دارید. پس از ورود باید بر روی گزینه ثبت متقاضی یا ورود اعضا کلیلک نمایید.

مراحل خواسته شده مانند مشخصات صاحب اثر وسایر مدارک خواسته شده را با دقت در پرتال تکمیل و بارگذاری نمایید و تا دریافت گذرواژه صبور باشد. دقت داشته باشید اطلاعات وارد شده باید واقعی و دقیق باشد تا دچار مشکلات بعدی نشوید.
ثبت برند مالکیت صنعتی:
برای ثبت برند صحیح و حرفه ای باید ضمن رعایت اصول مراحلی را طی کرد. مراحل ثبت برند مالکیت معنوی به شرح زیر است:

مرحله اول: استعلام برند قبل از ثبت

برای ثبت برند قبل از هر کاری باید استعلام بگیرید که برندی که قصد ثبت آن را دارید مشابهی دارد یا خیر، در صورت وجود موارد مشابه ثبت شده قبل از شما، برندتان رد می شود و برندی که برای بار اول از سوی کارشناسان تأیید نشود، برای دفعات بعد شانس کمی برای تأیید شدن دارد. از آنجا که با رد شدن برند، بد سابقه می شوید و شانس‌تان را برای تأیید از دست می دهید بهتر است قبل از ثبت استعلام بگیرید تا ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها گرفتار مشکلات بعدی نشوید.

استعلام ثبت برند:

برای استعلام ثبت برند در هر ساعتی از شبانه روز می توانید وارد سامانه استعلام برند آنلاین شده و برند مورد تقاضا را در طبقه بندی مورد نظر استعلام کنید. اگر چیزی عیناً یا شبیه برند مورد نظر خود پیدا نکردید با خیال آسوده مراحل بعدی ثبت برند را ادامه دهید.

مرحله بعد: تهیه مدارک لازم

برای ادامه ثبت برند مالکیت معنوی باید مدارک خواسته شده را با جزئیات تهیه و ارسال نمایید.

ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی

در مرحله بعد باید وارد سایت مرکز مالکیت معنوی شده و پس از ساخت اکانت کاربری آن را تأیید نمایید. برای تأیید اکانت کاربری باید برگه ای که پس از ثبت نام در سامانه در اختیارتان قرار می گیرد را به دفاتر اسناد رسمی برده و گواهی امضا دریافت نمایید.
تنظیم وثبت اظهارنامه

پس از دریافت گواهی امضا اطلاعات مربوط به آن را در سامانه مرکز مالکیت معنوی وارد کرده و با تأیید اکانت کاربری اظهارنامه برند را تنظیم و ثبت نمایید. برای انجام این مرحله باید به سایت مرکز مالکیت معنوی و بخش ثبت اظهارنامه علامت تجاری وارد شوید. پس از ورود به این قسمت اظهارنامه ثبت علامت تجاری را کامل کنید. مدارک لازم برای این کار:

کپی شناسنامه و کارت ملی
مجوز فعالیت
کارت بازرگانی
نمونه برند در اندازه 6 در 6
پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده و پرداخت هزینه‌های لازم، برگه را پرینت گرفته و به دفاتر اسناد رسمی ببرید تا ضمن تأیید اطلاعات ثبتی وارد شده در سامانه گواهی امضا و فرم تأیید اطلاعات کاربری دریافت نمایید. در حفظ و نگهداری نام کاربری و رمز عبوری که در این مرحله دریافت می کنید دقت کنید، چون برای پیگیری های بعدی و اطلاع از نوبت تان در سایت به این نام کاربری ورمز عبور نیاز دارید.

بررسی اظهارنامه

بررسی اظهارنامه توسط 3 کارشناس و رئیس اداره علامت تجاری برای یافتن نواقص و تأیید آن. در صورت تأیید برند تان پیامکی دریافت خواهید کرد که ثبت برند تجاری شما از سوی اداره علامت بلامانع است.

پرداخت هزینه دو نوبت روزنامه رسمی

از سوی اداره مالکیت موضوع تقاضای ثبت برند تجاری تان به روزنامه رسمی ارسال می شود. شما موظف به پرداخت هزینه های آگهی روزنامه هستید. چاپ روزنامه یک هفته طول می کشد و پس از چاپ به آدرس تان ارسال می شود. ثبت روزنامه برای این است که در صورت مغایرت قانونی برند ثبت شده تا 30 روز اجازه اعتراض به آن را داشته باشند.

اگر در طول زمان مقرر 30 روزه شکایتی به اداره مالکیت ارسال نشد برای چاپ نوبت دوم روزنامه باید هزینه را پرداخت نمایید تا پس از یک هفته روزنامه چاپ و به ادرس تان ارسال شود.

نکات مهم برای دریافت برند مالکیت معنوی:

پس از تأیید کارشناسان برای درج روزنامه رسمی تنها 30 روز زمان دارید که با پرداخت هزینه روزنامه این مرحله از ثبت برند را انجام دهید اگر این زمان را از دست بدهید ثبت برندتان ملغی می شود.

علایمی که مجاز به استفاده در برند نیستند!

هنگام ثبت برند برخی کلمات یا عبارات را نمی توانید به عنوان برند انتخاب کنید. این عبارات و علایم شامل موارد زیر است:

  • علایمی که قدرت تمیز و تشخیص نداشته باشند.
  • علایمی که کلی باشند مانند پارچه برای پوشاک
  • علایم توصیفی مانند خوشمزه برای مواد غذایی
  • علایمی که اسم کالا باشد مانند شیشه برای محصولات شیشه ای
  • علایم گمراه کننده که شبیه یا ترجمه برند یا نام تجاری معتبر باشد مانند عبارت ساسونگ به جای سامسونگ
  • استفاده از عبارات گمراه کننده و نامفهوممانند کالای چوبی برای محصولات آهنی
  • علایمی که خلاف نظم و فعت عمومی جامعه باشد.
  • علایم متعارض با علایم تجاری ثبت شده مربوط به اشخاص ثالث باشد.
  • علایمی که نشان دهنده سوءنیت و خلاف اخلاق حسنه باشد.
  • علایمیکه مشخصات جغرافیایی نادرست در مورد مبدأ کالا بدهد برای مثال برایکالای ایرانی نمی توانید تقاضای ثبت برند ترکیه داشته باشید.
  • علایم تجاری به قانون مغایرت نداشته باشد.
  • علایم برند نباید حق تقدم افراد را ضایع کند.

    هزینه ثبت برند مالکیت معنوی:

    هزینه ثبت برند با توجه به طبقه برند و شخص حقیقی یا حقوقی رقم متفاوتی است. مدت زمان ثبت برند، طبقات اضافه برای ثبت برند، حق انتقال اظهارنامه، هزینه صدور گواهینامه، هزینه اخذ تأییدیه و غیره جزو هزینه‌هایی است که هنگام ثبت برند مالکیت معنوی باید در نظرداشته باشید.

    4 دلیل برای ثبت برند مالکیت معنوی:

    شرکتی که سال هاست با نام و نشان تجاری خاص مشغول فعالیت اقتصادی است:

    1. بازدهی بالایی نیز در بخش بازاریابی، تبلیغات، کیفیت و غیره محصولات و خدمات خود پیدا کرده است.
    2. در میان مشتریان نام و اعتبار دارد؛
    3. دارای بازار پر سود و پربازدهی است، اگر برند خود را ثبت نکند، ممکن است مورد سوء استفاده رقبا و سودجویان قرار بگیرد و اعتبار خود را از دست بدهد.
    4. لازم است بدانید که زمانی که برند خود را ثبت نکرده باشید اگر مورد سوء استفاده قرار بگیرید، قانون هیچ حمایتی از شما نخواهد کرد.

    زمان لازم برای ثبت برند:

    برای ثبت برند مالکیت معنوی دو زمان انتظار باید در نظر بگیرید.

    زمان اول اختصاص به بررسی توسط کارشناسان دارد که حدود یک ماه یا کمتر زمان نیاز دارد.

    بخش دوم که مربوط به تشکیل پرونده و چاپ روزنامه رسمی است کمتر از 25 روز زمان نیاز دارد.

    در مجموع برای ثبت برند باید بازه زمانی دو ماهه در نظر بگیرید.

    زمان اعتبار برند ثبت شده چقدر است؟

    مدت اعتبار برند ثبت شده 10 سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه است. پس از پایان 10 سال مهلت 6 ماهه برای تمدید در اختیار دارید که مالک برند قبل از پایان این زمان نسبت به تمدید برند خود اقدام کند. بهتر است برای تمدید نیز افق ده ساله در نظربگیرید و با برنامه ریزی های بلند مدت همچنان در اوج قله های افتخار بمانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *