در بازار بورس، یکی از مسائلی که مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد، عرضه اولیه سهام شرکت ها می باشد.

بر اساس تجربه دیده شده است که بیش از ۹۰ درصد عرضه های اولیه ای که در بورس انجام می شود، سودآور هستند و می توان گفت که حکم طلا را دارند.

عرضه های اولیه برای سرمایه گذاران از جذابیت خاصی برخوردار است و جز معامله های بسیار کم ریسک محسوب ی شوند.

عرضه اولیه:
عرضه اولیه (Initial Public Offering – IPO) در واقع یعنی این که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه کند.

عرضه های اولیه برای شرکت های خصوصی، دولتی و حتی شرکت های تازه تاسیس می باشد که در جهت افزایش رشد و توسعه کسب و کار، به سرمایه نیاز دارند.

این گونه شرکت ها وارد بازار بورس می شوند و با عرضه اولیه بخشی از سهام خود با تامین سرمایه می پردازند که در جهت رشد و رفع نیاز های شرکت مذکور می باشد.

نکته: با این عرضه در بورس، سهام شرکت که خاص می باشند به سهامی عام تبدیل می شوند.

تفاوت خرید عرضه اولیه با خرید و فروش سهام:
همان طوری که گفته شد زمانی که سهام شرکتی برای بار اول در بورس عرضه می شود، به روز اول آن اصطلاحا روز عرضه گفته می شود که با انتشار سهام دیگر تفاوت دارد. در ادامه به شرح بیشتر موضوع پرداخته می شود.

در عرضه اولیه عمومی شرکت ها، موارد زیر مشخص می شوند:

نام شرکت
نماد سهم
تاریخ روز عرضه
تعداد سهام قابل عرضه
سهمیه خریدار حقیقی و حقوقی
دامنه قیمتی (کف و سقف قیمت)
مدیر عرضه
زمان خرید سهام هیچ محدودیتی وجود ندارد و تا وقتی که عرضه سهام وجود داشته باشد، سهامدار می تواند سهام مورد نظر را با قیمت مشخص در بازار سهام خریداری نماید.

زمان عرضه اولیه سهام شرکت ها، قیمت سهام ارزان تر از ارزش واقعی آنها می باشد و در اکثر مواقع این سهام سودآور خواهد بود.

از آنجایی که این گونه سهام سودآور می باشند، لذا با جذابیت همراه است و تقاضای سهامداران برای آنها زیاد می باشد.

پس از عرضه اولیه، سهام مورد نظر وارد بازار بورس می شود و روند معاملات عادی را در پیش می گیرد. پس از طی شدن این روند، بایستی سرمایه گذاران به بررسی همه جانبه عوامل تاثیر گذار در سهم پرداخته و سپس اقدام به سفارش و خرید آن نمایند.

نحوه خرید عرضه اولیه:
یکی از ویژگی های لازم برای اجازه فعالیت در بورس، داشتن کد بورسی (کد معاملاتی) می باشد که باید سهامدار به کارگزاری مورد نظر خود مراجعه نموده و اقدام به دریافت آن نماید.

سرمایه گذارانی که کد بورسی دریافت کرده اند، می توانند در زمان عرضه اولیه اقدامبه خرید آن نمایند و کسانی که کد بورسی دریافت نکرده اند، در ابتدا لازم است که کد بورسی خود را از کارگزاری مورد نظرشان دریافت نمایند.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه:
سرمایه گذاران، دغدغه های زیادی دارند که یکی از مهم ترین این دغدغه ها، کسب آگاهی از زمان عرضه های اولیه می باشد که این زمان منحصر به فرد و مهم می باشد.

سهامداران یک روز پس از خرید سهام عرضه اولیه، می توانند اقدام به فروش آن نمایند. اما برای فروش در زما مناسب، دانستن جنبه های زیر مهم می باشد.

ارزیابی وضعیت فعلی و آینده شرکت عرضه کننده در بازار بورس
توجه به میزان بزرگی و کوچکی شرکت عرضه کننده در بازار بورس
مطالعه تحلیل های بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت ها و کانال های خبری کارگزاری ها
بررسی رفتار سهامدار های عمده در زمان معاملات سهم پس از عرضه اولیه
بررسی روند فعلی بازار بورس که تحت تاثیر رکود، رشد و رونق قرار می گیرد
نکته: در مورد این که چه زمانی بهترین نقطه برای فروش عرضه اولیه است قطعیتی وجود ندارد و به عوامل مختلفی مانند موارد زیر بستگی دارد:

اهداف و انتظارات از سهم
نیاز به نقدینگی حاصل از عرضه اولیه
آینده شرکت
به طور کلی، افزایش و یا کاهش قیمت در عرضه های اولیه در روز های پس از عرضه، مثل تمام سهامی که در بازار بورس موجود می باشد، به عرضه و تقاضای بازار مربوط است.

با این تفاسیر بهتر است تا زمانی که صف خرید عرضه های اولیه ادامه دارد، سرمایه گذاران به سهامداری خود ادامه دهند و در ادامه با توجه به شرایط بازار و شرکت تصمیم به فروش یا نگهداری سهم خود کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *