مالیات بر ارزش افزوده یعنی چه ؟
پیش از اینکه ما مالیات بر ارزش افزوده را توضیح بدهیم ،بهتر می باشد که نخست تعریفی از عنوان ارزش افزوده داشته باشیم ، جهت اصلاح نظام مالیاتی و همین طور حمایت کردن از سرمایه گذاری ، تولید و درآمد ها در کنار هم ، غالب کشورها پایه و اساس درآمد خود را به مصرف منتقل نموده و عمده درآمد مالیاتی را از راه مالیات بر مصرف به دست می آورند.

سازمانی که مشغول تولید و ارائه خدمات می باشد همواره به غیر از کلیه هزینه های صرف شده و حتی دریافتی ای که از تولید و ارائه خدمات به دست می آورند ؛ یک ثروت اضافه ای هم کسب می شود که ارزش افزوده گفته می شود.

و یا به عبارت ساده تر:«ارزش افزوده در عمل به معنی :خرید – فروش= ارزش افزوده»

و یا «ارزش افزوده کالا و خدمات خریداری شده – ارزش افزوده کالا و خدمات عرضه شده = ارزش افزوده»
مالیات بر ارزش افزوده عبارت می باشد از:
مطابق توضیحاتی که در بالا ارائه شد می توان به این نتیجه دست پیدا کرد که مالیات ارزش افزوده جهت مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در هنگام خرید خود پرداخت می کنند که این مالیات به وسیله فروشندگان جمع آوری شده و از این راه در اختیار سازمان مالیاتی قرار داده می شود.لازم به ذکر است که این مالیات به صورت غیر تصاعدی در این زنجیره قرار دارد : واردات ،تولید ، توزیع و مصرف که در نهایت مصرف کنندگان پرداخت کننده آن می باشند ، در این مالیات ، تولید کنندگان نباید مالیاتی را پرداخت کنند و تنها باید مصرف کننده نهایی پرداخت کننده این مالیات باشد..لذا تولید کنندگان پرداختی و مالیاتی که جهت خرید مواد اولیه و دیگر کالا را انجام داده اند را از خریداران دریافت نموده و ما به التفاوت آن را به دولت پرداخت می نمایند.

بنابراین مالیات به این صورت انتقال پیدا می کند:
تولید – توزیع …تا هنگامی که مالیات به مصرف کننده نهای انتقال پیدا کند که در نهایت مصرف کننده نهایی کل مالیات را پرداخت می نماید.

نگاهی به تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده در ایران
در کشور ما ایران در دی ماه 1366 برای تخستین بار ،طرح مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد که شش ماده از آن را تصویب کردند ولی به خاطر جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی این طرح انجام نشد.

در سال 1370 دوباره با توجه به احساس نیاز این طرح مطرح گشت و با در نظر گرفتن نظر متخصصین و کارشناسان در اواخر دهه 1370 به صورت جدی پیگیری شد و پس از مدت ها پیگیری در اردیبهشت 1387 توسط مجلس تصویب شد که در تاریخ 1387/7/1 به شکل آزمایش طی 5 سال در کشور اجرا شد.

میزان مبلغ مالیات بر ارزش افزوده:
کلیه ایرانیانی که تولید کننده می باشند اعم از تولید کننده ماده اولیه و یا تولید کننده کالای نهایی 1/5 % برای شهرداری و 1/5% برای عوارض بابت دیگر نهادهای دولتی به سازمان امور مالیاتی باید بپردازند ، که قانون مالیات بر ارزش افزوده 1/5% شهرداری را ثابت نگه داشته ولی 1/5% سهم دولت را بر عهده فروشنده نهایی گذاشته است.

مالیات بر ارزش افزوده به چه کالاهایی تعلق می گیرد؟
کلیه کالاهایی و خدماتی که در ایران به فروش می رسند ، مشمول مالیات برارزش افزوده می شوند ولی چند مورد استثنا وجود دارد:

سوخت هواپیما و سیگار دو کالای ویژه می باشند که به هر کدام به ترتیب 20 و 12 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد.
محصولات کشاورزی فراوری نشده ، کالاهای اساسی ( برنج ، روغن ، گوشت و…) و خدمات بهداشتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شوند.
بر اساس ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، محصولات کشاورزی فرآوری نشده ، دام و طیور زنده ، آبزیان ، زنبور عسل و نوغان ، انواع کود ، سم ، بذرو نهال ،آرد خبازی ،نان ، گوشت ، قند ،شکر ، برنج ، حبوبات و سویا ، شیر ، پنیر ف روغن نباتی و شیر خشک ویژه تغذیه کودک ، کتاب ، مطبوعات ، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ ، تحریر و مطبوعات ، کالاهایی که همراه مسافر و جهت مسفر شخصی تا میزان معافیت مقرر قانون صادرات و واردات وارد کشور می گردد ( مازاد بر آن بر اساس مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود ) اموال غیر منقول ؛ لوازم مصرفی درمانی ، خدمات درمانی ( انسانی ، حیوانی و گیاهی ) و خدمات توانبخشی و حمایتی ؛ خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیات های مستقیم ، خدمات بانکی و اعتباری بانک ها ، موسسات و تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشند.
مالیات ارزش افزئده به سود و ضرر چه افرادی است؟
در صورتی که به این قانون توجه کنید متوجه می شوید که این قانون به نفع تولید کنندگان ایرانی است ، پیش از اجرای این مالیات تولید کنندگان مجبور به پرداخت مالیات در مراحل گوناگون بودند ولی با اجرای این قانون تولید کنندگان از پرداخت مالیات معاف شده و توزیع کننده نهایی بایست مالیات را محاسبه و از خریدار نهایی دریافت نماید. اما اجرای قانون به ضرر دلالان ، قاچاقچیان و کلیه افرادی می باشد که به صورت شفاف فعالیت نمی نمایند.

اثر مالیات بر ارزش افزوده بر روی صادرات:
بر اساس ماده 13 قانون مقررات مالیات بر ارزش افزوده ،این قانون کاملا به سود صادرات بوده و به همین خاطر صادرکنندگان محصولات ایرانی با خرید کالا از ایران و خارج کردن آن از کشور 1/5% مالیات ارزش افزوده پرداخت شده از پیش را از دولت دوباره دریافت می کنند. باید اشاره کنیم که گواهی ارزش افزوده جزو آن دسته از اطلاعاتی می باشد که باید شما در مورد ارزش افزوده داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *