با توجه به این که در کشور ایران ثبت شرکت‌ها بر اساس ماهیت شرکت‌های مختلف و اهداف تعیین شده انجام می‌شود، افزایش اطلاعات در این زمینه می‌تواند برای صاحبان کسب و کارهای تجاری بسیار مؤثر باشد. کسانی که می‌خواهند پروسه ثبت شرکت خود را تسریع ببخشند قطعاً بهتر است قبل از هر اقدامی مدارک لازم برای ثبت شرکت را تکمیل کنند. به دلیل الکترونیکی شدن روند ثبت شرکت‌ها، می‌توان بیان کرد که روال کار بسیار سریع‌تر از قبل شده و می‌توان با صرفه جویی در زمان و هزینه شرکت را به ثبت رساند.

الکترونیکی شدن روند ثبت شرکت‌ها باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های خدماتی و بازرگانی بتوانند فعالیت کاری خود را گسترش دهند و اقدام به ثبت شرکت نمایند. یکی از مباحث مهم در زمینه ثبت شرکت به صورت الکترونیکی مدارک لازم برای ثبت شرکت است که در ادامه به آن می‌پردازیم. اگر می‌خواهید یک شرکت تجاری ثبت کنید بهتر است با ما همراه باشید.
انواع شرکت‌های تجاری
با توجه به قوانین ثبت شرکت‌ها در ایران می‌توان گفت که شرکت‌ها به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که شامل: شرکت‌های دولتی، شرکت‌های مدنی و شرکت‌های تجاری است. تمرکز ما بیشتر بر روی شرکت‌های تجاری است، چرا که این شرکت‌ها دارای اهداف مالی بوده و از افراد حقیقی و شرکا تشکیل می‌شوند. ویژگی‌های شرکت‌های تجاری باعث شده است تا بسیاری از افراد برای رسیدن به یک وضعیت مالی مناسب و سودآوری کافی به دنبال تأسیس آن باشند.
شرکت‌های تجاری دارای مشخصه‌های قابل توجه بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به مشخص بودن سود و زیان، مبادلات بازرگانی و تجاری اشاره داشت. اهمیت ثبت شرکت در ایران به گونه‌ای است که برای دربرگیری فعالیت مالی، حقوقی و بیمه‌ای دارای اهمیت است، در واقع برای این که چند فرد بتوانند اهداف تجاری خود را دنبال کنند باید یک شرکت تجاری را به ثبت برسانند
شرایط و مدارک کلیدی ثبت شرکت
برخی از قوانین کلیدی در زمینه ثبت شرکت وجود داشته که باعث می‌شود تا مراحل ثبت آن دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود باشد. از مهم‌ترین شرایط ثبت شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشخص کردن ماهیت و فعالیت تجاری شرکت
مشخص نمودن سمت شرکا، سود و زیان و سرمایه اولیه
مشخص نمودن فعالیت شرکت برای هر کدام از شرکا
تأیید سلامت طرفین معامله و شرکا
وجود مشروعیت معاملات و قرارداد بین شرکا و طرفین
هر کدام از موارد بالا باعث مشروعیت بخشیدن به ثبت شرکت شده و می‌تواند برای طی کردن مراحل بعدی بسیار ضروری باشد. برای ثبت شرکت، تشریفات قانونی وجود داشته که حداقل باید از دو نفر تشکیل شده باشد. برای ثبت شرکت تهیه اساسنامه، اظهارنامه، صورت جلسه مجموع عمومی و مجوز فعالیت بسیار اهمیت دارد و افراد باید قبل از اقدام به هر کاری نسبت به تهیه کردن موارد گفته شده تلاش کنند.
مدارک لازم برای ثبت شرکت

ماهیت شرکت‌های تجاری موجود در ایران متفاوت است و با توجه به وضعیت شرکت‌ها می‌توان بیان کرد که مدارک لازم برای شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود دارای تفاوت‌های تعیین کننده است. در ادامه به مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت شرکت‌ها اشاره خواهیم داشت:

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص
ارائه دو برگ از اساسنامه و اظهارنامه شرکت
کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی صاحب شرکت و سهامداران
ارائه دو نسخه مختلف از صورت جلسه مجمع عمومی
ارائه تعهد نامه کلیه اعضاء هیئت مدیره و بازرسین شرکت
ارائه اصل فیش واریزی که شامل حداقل 35% از سرمایه اولیه شرکت است
مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود
ارائه دو نسخه از شرکت‌نامه، اساسنامه و تقاضانامه شرکت
تکمیل فرم تعیین اولویت نام‌های پیشنهادی و ارائه فیش واریزی
ارائه اصل مجوز فعالیت شرکت که باید از مراجع ذی‌ربط دریافت شود
تصویر برابر با اصل مدرک احراز هویت صاحب شرکت و شرکا
ارائه دو نسخه از صورت جلسه هیات مدیره و مجمع عمومی مؤسسین
ارائه اصل وکالت‌نامه در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل انجام شده باشد
هر کدام از مدارک بالا برای ثبت قانونی شرکت ضروری است و باید به صورت کامل به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *