اظهار نامه مالیاتی

مالیات قسمتی از درآمد های مشاغل و تولیدی های بزرگ و کوچک می باشد که طبق قوانین خای به دولت پرداخت می شود زیرا دولت امکانات و شرایط درآمد زایی را برای همه افراد جامعه فراهم می کند. پرداخت مالیات مزیت های زیادی برای یک جامعه دارد و حتی می تواند موجب پیشرفت و آبادانی کشور شود. مقدار مالیات و نحوه محاسبه آن طبق قانون برای مشاغل و حرفه های مختلف متفاوت می باشد برای مثال مالیاتی که برای سیگار تعیین می شود خیلی بیشتر از محصولات دیگر می باشد زیرا به دلیل مضر بودن سیگار دولت با گرفتن مالیات سنگین سعی در کمتر مصرف شدن آن دارد.

در اکثر کشور های جهان افراد به طریقه های مختلف مالیات پرداخت می کنند در کشور ما ایران نیز در چند سال اخیر به این موضوع بیشتر پرداخته شده است، برای این منظور دولت با ارائه روش های مختلفی مردم را به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات تشویق می کند. ما در این مقاله به طورکامل اظهارنامه مالیاتی و نحوه تکمیل آن را شرح می دهیم.
مالیات چگونه محاسبه می شود؟
در کشور ایران مالیات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود که هر کدام به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در حالت کلی می توان گفت مالیات مستقیم مالیات دارایی ها و ثروت افراد می باشد که به دو دسته مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می شود. حال با توجه به قانون مالیات های مستقیم، مالیات در ایران به دو صورت علی الراس و خود اظهاری از مودیان مالیاتی دریافت می شود. در شیوه مالیات علی الراس مأمورین اداره مالیات نسبت به بررسی شواهد و مدارک مربوط به هر یک از کسب و کار ها و معاملات صورت گرفته توسط آن‌ها می پردازند و در نهایت با توجه به دستاورد هایی که از اطلاعات موجود به دست آورده اند نسبت به تعیین میزان مالیات برای مودی مالیاتی اقدام می کنند.

در روش خود اظهاری، مودی مالیاتی خود با توجه به اطلاعاتی که از فعالیت کسب و کار خود دارد نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مربوطه اقدام می نماید. در صورت ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودی مالیاتی، او خود اعلام می دارد که در سال مالی گذشته چه فعالیت هایی را انجام داده، چقدر سود و یا زیان دیده است و در نهایت با بررسی های صورت گرفته نسبت به تعیین مالیات با توجه به اظهارنامه مالیاتی ارسالی توسط مودی مالیاتی اقدام می شود.

با توجه به این که برخی از اصطلاحات و قوانین در رابطه با مالیات مستقیم بسیار پیچیده می باشد و افراد به راحتی نمی توانند مفهوم آن ها را درک کنند ما در ادامه به توضیح برخی از آن ها پرداخته ایم تا افراد با افزایش اطلاعات و آگاهی خود اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات کنند. بهتر است بدانید عدم پرداخت مالیات عواقب زیادی در پی دارد و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در جامعه می باشد پس بهتر است شما در هر قسمتی که مشغول به کار هستید با درک کامل مفهوم مالیات به پرداخت ان بپردازید.

سال مالیاتی چیست؟
بیشترین کلمه ای که در رابطه با مالیات به گوش افراد می خورد عبارت سال مالیاتی می باشد که خیلی از افراد مفهوم این عبارت را نمی دانند و برای آن ها بسیار پیجیده و نامفهوم می باشد. بهتر است بدانید سال مالیاتی همان سال شمسی می باشد که از یکم فروردین آغاز می شود و تا پایان اسفند ماه ادامه پیدا می کند و افراد در این مدت باید مالیات های خود را به طور کامل بپردازند. توجه کنید که سال مالیاتی ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد زیرا ممکن است در اساسنامه افراد حقوقی مالیات از تاریخ دیگری شروع شده باشد و تا تاریخ قید شده در آن ادامه پیدا کند پس سال نامه مالیاتی براساس تاریخ قید شده در اساسنامه می باشد.

آیا همه افراد باید اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند؟
همه افراد جامعه موظف به پرداخت مالیات نمی باشند. اگر می خواهید از لیست تمامی کسب و کار هایی که ملزم به تنظیم اظهارنامه مالیاتی هستند مطلع شوید می توانید به بند یک قانون مالیات های مستقیم مراجعه نمایید. به طور خلاصه می توان گفت که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در ماده یک قانون مالیات های مستقیم به آن اشاره شده است ملزم به ارائه اظهارنامه مربوط به کسب و کار خود بوده و تخطی از آن موجب اعمال جریمه هایی برای کسب و کار آن‌ها خواهد شد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

چگونگی‌ تکمیل اظهارنامه‌ مالیاتی
همه افراد چه حقوقی و چه حقیقی باید با توجه به زمان مشخص شده در قانون حاکم بر مالیات های مستقیم اظهارنامه خود را کامل کنند و اقدام به ارسال آن نمایند. همچنین افراد نمی توانند هر زمان از سال اظهارنامه خود را تکمیل کنند و آن را ارسال کنند بلکه باید در زمان مشخص شده آن را تکمیل کنند و تحویل اداره امور مالیاتی محل اقامت یا اداره امور مالیاتی محل وقوع دفتر شخص حقوقی دهند. توجه داشته باشید که هر مودی مالیاتی تا ۳۱ تیر هر سال فرصت دارد تا نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی و همچنین فیش واریز مالیات خود اقدام نماید.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و شرایط ایجاد شده در جامعه چند سال اخیر همه مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی به صورت اینترنتی انجام می شود و نیازی نیست افراد برای کامل کردن اظهارنامه مالیاتی به صورت حضوری در اداره مربوطه حضور پیدا کنند.

اگر قصد تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی ۲۶ را دارید باید جدول زیر را به طور کامل پر کنید.
جدول ١: پرداخت‌های مربوط به این اظهارنامه

جدول ٢: اطلاعات مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری

جدول ٣: اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل

جدول ۴: فهرست دفاتر رسمی ثبت شده

جدول ۵: جزییات پذیرش بورس سهام

جدول ۶: درآمدهایی که مالیات آن‌ها قبلاً به صورت مقطوع پرداخت شده است

جدول ٧: درآمدهای معاف

جدول ٨: استهلاک زیان سنواتی

جدول ٩: معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی

جدول ١٠: توسعه، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی (ماده‌ی ١٣٨ ق.م.م.)

جدول ١١: معافیت‌ها و بخشودگی‌های درآمد حاصل از فعالیت‌های خارج از کشور (کسر از مالیات مقرر) تبصره‌ی ماده‌ی ١٨٠

جدول ١٢: فعالیت‌های حاصل از توافقنامه‌های مالیاتی موضوع ماده‌ی ١۶٨ ق.م.م.

جدول ١٣: ثبت کمک‌های مالی پرداختی

جدول ١۴: ترازنامه

جدول ١۵: صورت سود و زیان

جدول ١۶: گردش حساب سود (زیان) انباشته

جدول ١٧: موجودی مواد و کالا

جدول ١٨: سرمایه

جدول ١٩: انواع محصولات اصلی به ترتیب بیشترین فروش

جدول ٢٠: بهای تمام شده‌ی کالای فروش رفته

جدول ٢١: بهای تمام شده‌ی کار انجام شده پیمانکاری/ خدمات

جدول ٢٢: تعداد کارکنان

جدول ٢٣: درآمد ناخالص پیمانکاری/ ارائه‌ی خدمت

جدول ٢۴: فهرست صادرات و مابازاءِ دریافتی

جدول ٢۵: اطلاعات مالک/ مالکین

جدول ٢۶: اطلاعات سرمایه‌گذاری خارجی

شما باید همه اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل جدول را به طور دقیق و درست وارد کنید تا مشکلی در مراحل بعدی پیش نیاید. در صورت صحیح بودن اطلاعات وارد شده اظهارنامه شما برای کسب و کارتان مورد بررسی قرار می گیرد و طبق آن مقدار مالیات قابل پرداخت برای شما محاسبه می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *