تعریف ایران کد :
کد ملی یا ایران کد، طبقه بندی و کد گذاری کالا بصورت سيستماتیک است که اطلاعات پايه زنجيره تامین در حوزه ی کالا را بصورت کامل کنترل می کند و نمادی برای شناسایی آنها است.
این سيستم با استفاده از ابزارآلات خبره ی دسته بندی و کد گذاری کالا ، زبان و مفهوم های یکسانی را در سطح ملی ايجاد می کند و کليه اطلاعات مربوط به اعتبار کالا را از قبيل مراجع عرضه کننده ، مشخصات فنی و استاندارد های ملی و بين المللی و … در خود ثبت و ذخيره می نماید.

قوانین مربوط به ایران کد :
در زیر 10 مورد از قوانین و مصوبات قانونی در مورد لزوم استفاده از ایران کد جمع آوری شده است و همین 10 قانون خود مهر تاییدی است بر این موضوع که حذف ایران کد غیر قانونی است.

1- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۰-۱۳۹۴) :

ماده۱۰۱ـ به منظور تنظیم مناسب بازار، افزایش سطح رقابت، ارتقاء بهره‌ وری شبکه توزیع و شفاف‌سازی فرآیند توزیع کالا و خدمات، دولت می‌تواند نسبت به توسعه نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران (ایران کد) به منظور ایجاد نظام منسجم و یکپارچه برای تبادل اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات اقدام نموده و کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات را مکلف به اخذ و بروز کردن این شناسه (کد) و دستگاه های اجرائی ذی‌ ربط را موظف به استفاده از آن نماید.

2- تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور (موضوع اصل ۱۲۷) – شماره ۳۵۳۲ مورخه 1374/2/28

وزارت بازرگانی مسئول اجرای طرح شماره گذاری کالا در سطح ملی بوده و می تواند از توزیع و صادرات کالاهایی‌که فاقد کد ملی کالا باشند. جلوگیری نماید.

3- هیئت وزیران در جلسه مورخ 1385/9/12 بنا به پیشنهاد شماره ۲۱۰۹۰/۱ مورخ 1385/7/10 وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۷۹) قانون تجارت الکترونیکی – مصوب ۱۳۸۲- تصویب نمود

وزارت بازرگانی موظف است نسبت به ایجاد و توسعه نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات (شامل تأمین و توسعه بستر اطلاعاتی زنجیره تأمین ملی کالا، استانداردها، روشها، ابزار و دستورالعملهای طبقه بندی و کدگذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پایگاه مرکزی داده ها و نیز تأمین ساز و کار لازم برای طبقه‌بندی و کدگذاری خدمات برای رسیدن به درگاه (پورتال) اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات) اقدام نماید.

4- آیین نامه اجرایی نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات شماره۱۸۵۹۶/ت۳۷۱۷۹ ک 1386/2/11

وزرای عضو کارگروه بند (۴) تصویب‌نامه شماره ۱۱۶۲۲۵/ت ۳۵۸۱۸ هـ مورخ 1385/9/18 به استناد ماده (۷۹) قانون تجارت الکترونیک ـ مصوب ۱۳۸۲ـ و با رعایت بند یادشده، آیین‌نامه اجرایی نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات را تصویب نمودند

ماده۷ـ دستگاه های دولتی مربوط موظف به انجام اقدامات زیر می‌باشند:

الف ـ به منظور اجرای نظام، کلیه دستگاه های دولتی موظفند از ابتدای سال ۱۳۸۸ خریدهای بزرگ و متوسط خود را با قید شناسه ملی انجام دهند.

ب ـ به منظور اجرای نظام، وزارت بازرگانی موظف است بیست و چهار (۲۴) ماه پس ازابلاغ این آیین‌نامه، به هنگام ثبت سفارش، اعطای تسهیلات و مشوق‌ های صادراتی، صدور تأییدیه و تمدید کارت بازرگانی ارایه خدمات خود را منوط به ارایه شناسه ملی مربوط و تأیید شده در درگاه اطلاع‌ رسانی از سوی واحد متقاضی نماید.

همچنین دستگاه های مذکور در بند (۲) تصویب‌نامه شماره ۱۱۶۲۲۵/ت۳۵۸۱۸هـ مورخ 1385/9/18 و سایر دستگاه های اجرایی مکلفند که از سال ۱۳۸۷ در آذر ماه هر سال، لیست خـدماتی که در حوزه عملیات هر دستگاه به توسعه نظام کمک می‌کند به وزارت بازرگانی اعلام نموده و از ابتدای سال بعد ارایه خدمات مذکور را منوط به ارایه شناسه ملی تأیید شده نمایند.

ماده ۸ ـ وزارت بازرگانی موظف است با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار ایران، وزارت صنایع و معادن و سایر دستگاه های ذی‌ربط حسب مورد نسبت به تهیه جداول تطبیقی و ایجاد تناظر بین شناسه ملی کالا با سایر سیتمهای کدینگ موجود نظیر HS, ISIC, SITC, CPC, UMDNS اقدام نماید.

5- تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی ۲۰۶۳۸۶/ ت ۴۱۲۳ ک وزرای عضو کارگروه بررسی و تصمیم گیری در طرح های تحول اقتصادی در مورخه 1387/6/26 بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و باستناد اصل ۱۳۸ و با رعایت تصویب نامه شماره ۲۶۰۱۴/ت۳۹۷۷۷ﻫ مورخه 1387/2/24

کلیه دستگاه های دولتی موظفند صدور،تجدید و یا تمدید پروانه کسب یا نشان را منوط به عضویت متقاضی در نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و دارا بودن کد ملی ( ایران کد ) برای محصولات نماید .

تبصره : وزارت امور اقتصادی و دارائی (سازمان امور مالیاتی کشور ) مکلف است با همکاری وزارت بازرگانی نظام ملی طبقه بندی و خدمت شناسه کالا را به عنوان سیستم شناسائی کالا در نظام مالیاتی مورد استفاده قرار دهد به گونه‌ای که تا پایان سال ۱۳۸۷ کار در سیستم ایران کد در نظام مالیات بر ارزش افزوده عملیاتی شود.

6- تصویب نامه هیات وزیران به شماره ۶۹۶۰۰/ ت ۴۲۷۲۱ ﻫ مورخه 1388/4/1 هیات وزیران در جلسه مورخه ۲۷/۲/۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد شماره۳۹۷۴/۱ مورخه ۱۲/۲/۱۳۸۸ وزارت بازرگانی و باستناد اصل ۱۳۸ تصویب نمود

الزام دستگاههای دولتی به قید شناسه ملی کالا (ایران کد) در خریدهای متوسط و بزرگ

7- تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی ۲۰۶۳۸۶/ ت ۴۱۲۳۱ ک

ماده ۷- کلیه دستگاه های دولتی موظفند صدور، تجدید و یا تمدید پروانه مجوز یا نشان را منوط به عضویت متقاضی در نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و دارا بودن کد ملی (ایران کد) برای محصولات نماید.

تبصره: وزارت امور اقتصادی و دارائی (سازمان امور مالیاتی کشور ) مکلف است با همکاری وزارت بازرگانی نظام ملی طبقه بندی و خدمت شناسه کالا را به عنوان سیستم شناسائی کالا در نظام مالیاتی مورد استفاده قرار دهد به گونه ای که تا پایان سال ۱۳۸۷ کار در سیستم ایران کد در نظام مالیات بر ارزش افزوده عملیاتی شود.

8- تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور موضوع اصل ۱۲۷ شماره ۱۹۲۵۷۷/ت/۴۵۶۶۸ن

الزام وزارت بازرگانی به سیستم درج ایران کد برای کلیه کالاهای وارداتی

9- تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی شماره ۲۰۱۱۹۸/ق ۴۳۶۴۲/ک مورخه 88/10/15

الزام تطبیق فرآیند کار کلیه دستگاه ها با استاندارد اطلاعات ایران کد

10- ابلاغیه شماره ۴۲۹۴/۱ مورخه 1388/2/15

ابلاغیه و الزام کلیه وزارت خانه ها به قید ایران کد در خریدهای دولتی

خدمات صدور کد ملی:
اخذ ایران‌ کد برای هر کالایی که در سطح کشور عرضه می‌شود بر اساس اطلاعات اظهاری عرضه‌ کننده آن کالا یک کد ملی شانزده رقمی صادر کرده و شناسنامه آن کالا را در قالب کاتالوگ الکترونیکی منتشر می‌کند.

هدف‌های اصلی برای اخذ ایران‌ کد به شرح زیر است:
ایجاد زبان مشترک و ساده‌سازی، تسریع و ایجاد اطمینان در دسترسی و تبادل اطلاعات.

فراهم کردن آمار و اطلاعات پایه برای تصمیم‌گیری، سیاست‌ گذاری و برنامه‌ ریزی.

استقرار سیستم‌ های اطلاع‌ رسانی هماهنگ در سطح ملی مانند شبکه اطلاع‌ رسانی بازرگانی کشور.

پیشگیری از دوباره‌ کاری در طراحی سیستم‌ های طبقه‌ بندی و اطلاعاتی برای سازمان‌ ها و مؤسسه‌ هایی که در آینده تشکیل خواهند شد.

انتقال سریع و دقیق اطلاعات مربوط به مراکز تهیه، تولید، فروش و بازار کالا.

پیشگیری از اتلاف منابع مالی و انسانی که در اثر اشتغال در کارهای یکسان و موازی به وجود می‌ آید.

مدارک لازم برای گرفتن ایران کد:
برای اخذ ایران کد نیاز به یک سری مدارک است که برای اشخاص حقوقی به شرح زیر است:

1. جواز كسب (براي اعضاي صنوف)

2. پروانه بهره‌برداري (براي توليدكنندگان عضو وزارت صنايع)/ در صورتی که درحال طی مراحل اداری هستید ارائه جواز تأسیس کافی است. در غیر اینصورت باید فرم تعهدنامه مبنی بر تحویل جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن را امضاء و ایمیل کنید.

3. كارت ملي صاحب جواز كسب يا پروانه بهره‌ برداري

4. آگهي ثبت علامت تجاري (ثبت برند) براي توزيع‌كنندگان كالا

تذکر: در صورتیکه از برند یا همان علامت تجاری استفاده می کنید که ثبت نشده است می توانید از طریق سامانه راهبری علائم تجاری (سرعت) نسبت به ثبت برند نیز اقدام نمایید. البته در صورتیکه نمی خواهید نام تجاری یا برند شما در کد کالاهای شما ثبت شود، این گزینه نیز الزامی نیست، در اینصورت در نام کالایی که به ایران کد متصل است نام تجاری یا برند شما ذکر نخواهد شد.

5. پروانه ساخت (توليدكنندگان مواد غذايي، دارويي و بهداشتي آرايشي)

تذكر : توزيع‌كنندگان اقلام فوق (داراي برند) ملزم به ارايه پروانه ساخت توليدكننده كالا به همراه موافقت ايشان مبني بر درج شماره پروانه ساخت بر روي بسته‌بندي محصولات مذكور مي‌باشند.

6. فيش واريزي هزينه‌هاي ثبت نام به حساب مركز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (با توجه به صدور پیش فاکتور الکترونیکی، باید پس از تکمیل اطلاعات و اتمام ثبت نام بصورت فکس و یا ایمیل برای متقاضی ارسال گردد.)

7. كارت بازرگاني (براي واردكنندگان و صادركنندگان)

تذكر : واردكنندگان به دو دسته تقسيم مي‌شوند يك دسته كالاي وارده را با برند مشخص به بازار عرضه مي‌نمايند و ضرورت دارد كالاي وارداتي اين دسته از طريق پرتال مركز اطلاع‌رساني شود، در اين ارتباط لازم است مجوز اتحاديه‌هاي توزيعي مرتبط (جواز كسب توزيعي) از ايشان اخذ گردد. دسته دوم واردكنندگاني هستند كه توزيع‌كننده كالاي وارداتي نبوده و صرفاً بعنوان واسطه اين كالاها را در اختيار توزيع‌كنندگان قرار مي‌دهند، براي اين دسته از واردكنندگان نبايد اطلاع‌رساني روي پرتال مركز صورت گيرد.

توضیح: به طور کلی چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی برای اخذ ایران کد می بایست جواز تاسیس و علامت تجاری داشته باشند.

اخذ ایران کد برای اشخاص حقوقی:
برای اخذ ایران کد اشخاص حقوقی نیاز به یک سری مدارک است که برای اشخاص حقوقی به شرح زیر است:

1. آگهي تأسيس

2. روزنامه رسمي و آخرين ثبت تغييرات (داراي اعتبار) برای اخذ ایران کد

3. پروانه بهره‌برداري (براي شركتهاي توليدي) / در صورتیکه درحال طی مراحل اداری هستید ارائه جواز تأسیس کافی است. در غیر اینصورت بایدفرم تعهدنامه را مبنی بر تحویل جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن را امضاء و ایمیل کنید.

4. پروانه ساخت (شركتهاي توليد مواد غذايي، دارويي و بهداشتي آرايشي)

تذكر : شركتهاي توزيع‌كننده اقلام فوق (داراي برند) ملزم به ارايه پروانه ساخت توليدكننده كالا به همراه موافقت ايشان مبني بر درج شماره پروانه ساخت بر روي بسته‌بندي محصولات مذكور مي‌باشند.

5. كارت بازرگاني (براي واردكنندگان و صادركنندگان)

تذكر : واردكنندگان به دو دسته تقسيم مي‌شوند يك دسته كالاي وارده را با برند مشخص به بازار عرضه مي‌نمايند و ضرورت دارد كالاي وارداتي اين دسته از طريق پرتال مركز اطلاع‌رساني شود، در اين ارتباط لازم است مجوز اتحاديه‌هاي توزيعي مرتبط (جواز كسب توزيعي) از ايشان اخذ گردد. دسته دوم واردكنندگاني هستند كه ت وزيع‌كننده كالاي وارداتي نبوده و صرفاً بعنوان واسطه اين كالاها را در اختيار توزيع‌كنندگان قرار مي‌دهند، براي اين دسته از واردكنندگان نبايد اطلاع‌رساني روي پرتال مركز صورت گيرد.

6. كارت ملي مدير عامل

فيش واريزي هزينه‌ هاي ثبت نام به حساب مركز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران(با توجه به صدور پیش فاکتور الکترونیکی، باید پس از تکمیل اطلاعات و اتمام ثبت نام بصورت فکس و یا ایمیل برای متقاضی ارسال گردد.)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *