بیمه اختیاری یا مشاغل آزاد؟
هر دو بیمه زیر مجموعه ی بیمه های خویش فرما می باشند تقریبا هیچ پیش نیازی هم ندارند ولی فقط در بیمه اختیاری برای این که زیر پوشش قرار بگیرند باید ۱ ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشند.
حال در بخش های بعد در مورد اصول و قوانین آن بحث می کنیم.
اگر مسئول یک شرکت و یا ریس شرکت هستید و می خواهید ثبت شرکت انجام دهید و بعد از آن کارمندانتان را بیمه کنید ولی هیچ اطلاعاتی در مورد انواع بیمه و قوانین آن ندارید مقاله زیر را مطالعه کنید.

نکات مهم در مورد بیمه مشاغل آزاد و اختیاری
لازم است بدانید که تعهدات درمانی بیمه مشاغل آزاد کمتر از بیمه های اختیاری و اجباری می باشد.
همچنین دریافت خدمات درمانی بیمه شدگان مشاغل آزاد در مراکز ملکی سازمان همراه با فرانشیز است.
یکی از موارد منفی برای بیمه های مشاغل آزاد این است که کمک هزینه های کفن و دفن، اروتز و پروتز به بیمه شدگان مشاغل آزاد پرداخت نمی گردد.
دفترچه های خدمات درمانی یا برای همه افراد تحت پوشش صادر می گردد و یا هیچ کدام از آن ها
بیمه شدگان مشاغل آزاد از تاریخ آخرین دوره ی پرداخت حق بیمه می توانند وضعیت داشتن و یا نداشتن دفترچه درمانی را انتخاب نمایند که این کار هم با درخواست و انعقاد قرارداد اتفاق می افتد.
مستمری بگیران بازنشسته مشاغل آزاد در صورت استفاده از خدمات درمانی، مبلغ مشخص شده از حقوق شان کسر می شود.

بیمه بیکاری
در این دوران که افراد به سرعت فرسوده و بیکار می شوند بیمه ی بیکاری از جمله بیمه های بسیار مهم برای مردم است که سازمان بیمه پرداخت می کند برای دریافت این بیمه باید شرایط خاصی داشته باشید به طوری که سازمان بیمه شما را یک بازنشسته بداند. شاید برای شما سوال پیش بیاید که بیمه ی بیکاری شامل چه کسانی می شود؟ کسانی که تابعیت کشورهای خارجی نداشته باشند، مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتاده کلی نباشند، حداقل 6 ماه سابقه ی پرداخت حق بیمه داشته باشند، در گروه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشند و …

شرایط قطع بیمه بیکاری
1- در صورتی که بیمه شده مجددا کار پیدا کرده باشد و یا این فرد اشتغال به کار داشته باشد.
2- فرد بیمه شده فوت کند.
3- بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند.
4- بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.
5- بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه بازگردد.
6- مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری که به آن اشاره کردیم تمام شود.
یکسری نکات مهم در رابطه با بیمه بیکاری وجود دارد برای مثال کسی که به دلیل کوتاهی در کار و یا دلایل انضباطی اخراج شده است، شامل قانون بیمه ی بیکاری نمی شود یا اگر بیمه شده پس از اشتغال وضعیت خودش را به سازمان بیمه اعلام نکند می بایست وجوه دریافتی را به تامین اجتماعی برگرداند.

لازم است بدانید که بیمه شدگانی که به علت حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله و.. از کار بیکار شوند، نیازی به داشتن شرط سابقه پرداخت حق بیمه نیستند و اگر حتی در روز اول کار دچار این حوادث گردند، مشمول دریافت حق بیمه می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *