ثبت برند بدون کارت بازرگانی
عده ای از افرادی که قصد به ثبت رساندن برند دارند، تصورشان این می باشد که، جهت ثبت برند و اخذ گواهینامه علامت تجاری، نیاز به کارت بازرگانی می باشد و حتما باید کارت بازرگانی داشته باشند؛ ما در این متن می خواهیم ثبت برند بدون کارت بازرگانی را برای شما شرح دهیم.

درصورتی که شما هم جزو تولید کنندگان محصولات و یا خدماتی در داخل کشور می باشید و با خارج از کشور کالا مبادله نمی کنید، جهت دریافت کارت بازرگانی هیچگونه اقدام خاصی انجام نداده اید؛ ولی قصد دارید که برای محصولات و یا خدمات خود برند به ثبت برسانید، نیازی به نگرانی در این مورد نمی باشد چون جهت به ثبت رساندن برند، دارا بودن کارت بازرگانی ضروری نمی باشد.
تعریف برند
برند عبارت می باشد از یک نام، یک لوگو یا یک عبارت که هر زمانی که مشتری آن را مشاهده می کند، خصوصیات و مشخصات محصول یا خدمات شما در ذهن او تداعی می گردد.

مثلاً غالب مردم جهان زمانی که حرف انگلیسی M با رنگ زرد را مشاهده می کنند، غذاهای فست فودی خوشمزه و با کیفیت برند مک دونالد در ذهن آن ها تداعی می گردد که محصولاتی ماننند سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر، خوراک مرغ و … به بازار 119 کشور عرضه می کنند. ثبت برند سبب می شود که محصولات و یا خدمات شما شناخته شده و شما با مشتری خود ارتباط برقرار سازید. که این مسئله می تواند در بالا رفتن میزان فروش یک شرکت بسیار موثر باشد.

مزایایی ثبت برند
درصورتی که تولید کنندگان یک محصول به هر میزان هم که روی کیفیت آن کار کنند، اگر محصول مد نظر دارای برند نباشد، مشتری قادر نخواهد بود که آن محصول را بشناسد. برند سبب شناخته شدن و معرفی محصول به مشتریان می گردد.
تا هنگامی که علامت تجاری محصول خود را ثبت ننمایید؛ قادر نخواهید بود که ادعایی در رابطه با برند مد نظر داشته باشید، ولی بعد از اینکه برند را به ثبت رساندید، افراد دیگر، نمی توانند از برند محصولات شما استفاده نمایند و قانون از شما حمایت خواهد کرد.
بهترین طریق برای شناساندن محصولات خود به مشتری، تبلیغات می باشد و زمانی تبلیغات و بازاریابی امکان پذیر می گردد که شما برند خود را به ثبت برسانید.
بعد از اینکه مشتریان محصولات با کیفیت تولید شده به وسیله شرکت شما را با برندتان شناختند و از طریق ثبت برند قادر شدید که در بازار به شهرت و اعتبار دست پیدا کنید ؛ می توانید نمایندگی برند خود را متقاضیان واگذار کنید.
ثبت برند و حمایت قانونیی سبب به دست آوردن اعتبار جهت دریافت وام و تسهیلات می گردد. برای اینکه موسسات مالی و بانکی که هم به شما اعتماد نمایند شما باید اعتبار داشته باشید.
اصول نام گذاری برند یا علامت تجاری
شما باید نامی را برای برند محصولات و خدمات خود برگزینید که قابل نگارش به سایر زبان ها نباشد.
درصورتی که بتوانید یک نامی را برای محصولات و یا خدمات خود انتخاب نمایید که توصیف کوتاهی از محصولات و یاخدمات باشد و یا خصوصیات محصول را نشان دهد، خیلی خوب می باشد. (ولی در صورتی که می خواهید دامنه فعالیت خود را گسترش دهید، مناسب نیست)
سعی کنید اسمی کوتاه و با مفهومی را جهت برند انتخاب کنید.
یک نامی را انتخاب نمایید که عموم مردم بتوانند آن را تلفظ کنند، اسم های عجیب و غریب که حتی خود شما هم به سختی آن را تلفظ می کنید، برای این کار مناسب نمی باشند.
نامی را برای برند برگزینید که قابلیت ثبت داشته باشد و از لحاظ اخلاقی و قانونی مشکل نداشته باشد.
ثبت برند 45 طبقه بندی متفاوت دارد، اسمی را که جهت برند انتخاب می نمایید قبلا نباید در همان طبقه ثبت شده باشد و بایست منحصربه فرد باشد.
ثبت برند بدون نیاز به کارت بازرگانی
تنها هنگامی جهت ثبت برند کارت بازرگانی نیاز می باشد که در اسم برند از حروف لاتین (خارجی) استفاده شده باشد، در حقیقت فونت نام برند انگلیسی باشد.
ولی درصورتی که نام برند فارسی باشد، جهت ثبت آن به کارت بازرگانی نیاز نخواهد بود.

مدارک لازم جهت ثبت برند بدون کارت بازرگانی
کپی شناسنامه و کارت ملی درخواست کننده نشان تجاری
ارائه یک نمونه از نشان تجاری در ابعاد 10*10
ارائه جوازی که نشانگر فعالیت قانونی برای تولید محصولات و ارائه خدمات می باشد (مجوز کسب، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و …)
اگر درخواست کننده گواهینامه ثبت برند شخص حقوقی (شرکت) است، روزنامه تاسیس شرکت و روزنامه آخرین تغییرات شرکت هم باید ارائه گردد.
چنانچه کارهای شرکت توسط وکیل انجام می گردد، ارائه وکالت نامه ضروری می باشد.
مراحل مختلف ثبت علامت تجاری بدون کارت بازرگانی
اسم مناسبی برای برند برگزینید.
مراجعه به سامانه مرکز مالکیت صنعتی
از اسم برند مد نظر خود استعلام بگیرید (اطمینان حاصل کنید که تکراری نباشد)
اظهارنامه ثبت برند را تکمیل نمایید.
اسکن شده مدارک را در سامانه آپلود نمایید.
بعد از تایید کارشناسان مدارک را از طریق پست تحویل دهید.
هزینه ثبت را واریز کرده و دو بار و با فاصله زمانی یک ماه آگهی ثبت برند را در روزنامه رسمی کشور به چاپ برسانید.
و در نهایت درصورتی که به برند و علامت تجاری اعتراضی نشده باشد، گواهینامه ثبت برند به متقاضی که می تواند شخص حقیقی ویا حقوقی باشد تعلق می گیرد و این گواهینامه به مدت 10 سال دارای اعتبار می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *