جعل و استفاده‌ غیر مجاز علامت تجاری
مطابق قانون ماده 529 مجازات اسلامی تعزیرات: هر شخص، علامت یکی از شرکت‌های دولتی و غیر دولتی را جعل نماید یا اقدام به این کار داشته باشد علاوه بر جبران خسارت وارده، به حبس محکوم خواهد شد. طبق قوانین در نظر گرفته شده حبس برای جعل نشان تجاری سه ماه تا 2 سال خواهد بود. همچنین قانون 530 مجازت اسلامی تعزیرات بیان می‌دارد که هر گاه شخص مهر یا علامت تجاری یک شرکت دولتی و غیر دولتی را به هر طریقی به دست آورد و یا باعث استفاده آن به وسیله سایرین شود در صورت ایجاد خسارت به علامت وارد شده، باید خسارت وارده را جبران نماید که علاوه بر آن به حبس نیز محکوم خواهد شد.

هر گونه استفاده از نام تجاری شخص ثالث که باعث فریب عمومی شود جرم شناخته شده و مطابق ماده 47 قانون ثبت علائم و اختراعات علاوه بر جزای نقدی به حبس تعزیری نیز محکوم خواهد شد. تمام موارد گفته شده در مورد نشان تجاری می‌تواند برای شخص حقیقی و حقوقی قابل پیگرد باشد. موضوع جرائم در نظر گرفته شده نشان می‌دهد که قانون به صراحت از مالک نشان تجاری حمایت می‌نماید که همین امر برای دریافت نشان تجاری یک مزیت کلیدی محسوب می‌شود.
بررسی وضعیت قانونی جعل نشان تجاری
زمانی که جعل نشان تجاری توسط شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی تأیید شود بازپرس می‌تواند جرائم صورت گرفته را به شکل قانونی پیگیری کند. در صورتی که دادستان صدور قرار منع تعقیب را اعلام کند باید تکلیف اموال کشف شده تعیین شود. دادگاه قادر است تکلیف اموال و اشیاء ضبط شده را نزد خود نگه دارد لذا بازپرس در این حین مکلف است که با تقاضای ذی‌نفع دستور رد اموال کشف شده زیر را صادر نماید:

وجود بخشی از اشیاء و مال ضبط شده که برای روند دادرسی حائز اهمیت نیست
اموالی که به صورت بلامعارض باشد
در بین اشیاء و اموال مواردی قابل ضبطی وجود نداشته باشد
فارغ از موارد بالا، اگر اموال و اشیاء ضبط شده در حین ارتکاب استعمال و یا برای استعمال اختصاص داده شده باشد و به عنوان وسیله جرم محسوب شود باید در مورد آن‌ها حکم مناسب صادر شود. طبق قانون مشخص، هیچ گونه محرومیت اجتماعی یا مسدود کردن موسسه برای اشخاص حقوقی مختلف در نظر گرفته نشده است.
گواهی تایید ثبت علامت تجاری
زمانی که یک علامت تجاری به صورت قانونی به ثبت رسیده باشد، گواهی تأیید ثبت علامت تجاری در چارچوب مشخص شده به صاحب نشان تجاری داده می‌شود که در آن به یک سری از نکات کلیدی تاکید شده است. نکات ذکر شده در گواهی تایید ثبت علامت تجاری باعث می‌شود تا از میزان اعتبار آن مطلع شد. برخی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در گواهی ثبت نشان تجاری وجود دارد به شرح زیر است:

تاریخ دریافت اظهارنامه و شماره ثبت آن که به صورت دقیق در دفتر ثبت مشخص شده است
تاریخ ثبت علامت تجاری و شماره ثبت شده آن
مشخصات مالک علامت و اقامتگاه وی به صورت دقیق
نوع مال‌التجاره و طبقه قرار گرفته شده علامت تجاری
در صورت ثبت علامت در خارج از کشور، ثبت تاریخ و شماره‌ی آن
ارائه تاریخ صدور تصدیق نشان تجاری
مدت اعتبار علامت ثبت شده
امضاء رئیس شعبه ثبت علائم تجاری و مدیر کل اسناد و مدارک کشور
سخن پایانی
همان طور که در مقدمه و بخش اصلی مقاله به آن اشاره شد، زمانی که یک نشان تجاری به صورت کاملاً قانونی به ثبت رسیده باشد، مورد حمایت قانون قرار داشته و سایر اشخاص نمی‌توانند از نشان تجاری ثبت شده در جهت فعالیت تجاری خود استفاده کنند. علامت تجاری ثبت شده به صورت انحصاری در اختیار مالک آن بوده و در صورت جعل نشان تجاری، شخص مجرم شناخته شده و می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. وجود نشان تجاری با توجه به اهمیت آن برای شرکت و مشتریان می‌تواند دارای مزایای زیادی برای عملکرد مالی شرکت نیز باشد.

اگر بخواهید به صورت قانونی مراحل ثبت نشان تجاری خود را در یک بستر امن انجام دهید و در صورت وجود هر گونه مشکل مراحل آن را به خوبی پیگیری کنید استفاده از یک مجموعه معتبر به شما پیشنهاد می‌شود. با توجه به این که ثبت شرکت و ثبت برند به عنوان یک امر تخصصی محسوب شده بهتر است با مشورت ثبت شرکت هانا، مراحل را در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری کنید. وجود حمایت قانون از نشان تجاری این اطمینان را در افراد ایجاد می‌نماید که بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت و پیگیری علامت تجاری خود اقدام کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *