شرایط حاکم بر فضای بازار باعث شده تا رقابتی حساس و نفسگیر را در میان بسیاری از شرکت ها و کمپانی ها شاهد باشیم. معادلات پیچیده ای که می‌تواند عمر یک کمپانی را به پایان برساند. برای همین این شرکت ها از

آخرین متدها و روش ها برای خنثی کردن و استفاده مناسب از این چالش ها استفاده می کند. یکی از روش هایی که بسیاری از شرکت ها برای بودن در بازار از آن ها استفاده می کنند تا بتوانند سطح تکنولوژی و فناوری

های خود را بهبود و افزایش دهند، همکاری با شرکت های خارجی است که در حوزه مربوط بسیار موفق بوده اند.
اما این همکاری زوایای بسیار زیادی دارد که علاوه بر توافق بین دو شرکت با توجه به قوانین ایران باید در نظر گرفته شود؛ در ادامه و در این مقاله قصد داریم تا شما را با این شرایط آشنا کنیم و فرصت ها و چالش هایی را که بر این ارتباط حاکم است را موشکافی کنیم.
روش اخذ نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران تحت شرایط و ضوابط منحصر به فردی است، در اولین اقدام باید مکاتبه با شخص حقوقی خارجی صورت پذیرد که باید به بهترین شکل انجام داده شود. در گام بعدی برای گرفتن نمایندگی شرکت‌های خارجی دریافت تاییدیه از وزارت امور خارجه ایران لازم می باشد و هم چنین این وزارت مسئول بررسی و تایید تمامی مدارک شخص حقوقی یا حقیقی خارجی از جمله آگهی تاسیس می باشد، روزنامه رسمی و اساس‌نامه آن که به زبان فارسی ترجمه شده است می باشد هست، پس از تایید می توان مراحل بعدی را انجام داد.

تفاوت بین شعبه خارجی و نمایندگی خارجی بدین صورت هست که در مورد نمایندگی شرکت‌های خارجی، شرایط متفاوت است؛ برای مثال می توان گفت فاصله جفرافیایی بیشتر بوده و تمامی مسئولیت های نظارتی و حقوقی برعهده خود نمایندگی است و البته از لحاظ کاری بخشی از وظایف واحد اصلی به این واحد اختصاص داده می‌شود؛ اما در نوع دیگر شعبه واحدی از یک شرکت می باشد که در منطقه دیگری فعالیت می نماید و خدماتی که ارائه می دهد کاملا مطابق با خدمات و محصولات واحد اصلی است. دارای اختیارات محدود است و میزان استقلال آن توسط واحد اصلی تعیین می شود.

اما به طور کلی می توان گفت شرکت هایی مجاز به ثبت شعبه یا نمایندگی در ایران هستند که دارای شخصیت حقوقی ثبت شده هستند می توانند برای فعالیت در ایران در زمینه هایی که ذکر خواهد شد براساس قوانین و مقررات مربوطه اقدام به ثبت شعبه یا نمایندگی خود نمایند ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران مشروط به عمل متقابل کشور متبوع شرکت خارجی می باشد یعنی اگر در کشور متبوع شرکت خارجی شعب یا نمایندگی‌های شرکت های ایرانی به ثبت برسند آن شرکت‌ها نیز می توانند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خود در ایران اقدام نمایند.

روش و مراحل ثبت شرکت نمایندگی خارجی
چنانچه شریک خارجی شخص یا اشخاص باشد حداکثر میزان سهم ایشان ٤٩% می باشد و این مطلب بعد از تصویب لایحه قانون گذاری به لحاظ مطالب به وجود آمده بنابراین خارجیان می توانند برای ثبت شرکت در ایران اقدام نموده ولی میزان سهم ایشان می تواند حداکثر ٤٩% سهام باشد.

در آخر باید گفت پیش نویس جهت امضای نهایی و گواهی “ثبت با سند برابر است” در اداره کل ثبت شرکت‌ها تکمیل می شود، شماره ثبت و شناسه ملی اعطا می شود. پس از آن یک نسخه از آگهی تاسیس نمایندگی شرکت‌های خارجی به واحد روابط عمومی این اداره باید تحویل داده شود تا در روزنامه‌های کثیرالانتشار درج گردد؛ امیدواریم متوجه شده باشید که شرکت‌های نمایندگی خارجی چگونه شرکت‌هایی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *