شکایت حادثه ناشی از کار

شکایت حادثه ناشی از کار همواره یکی از مسائل و دغدغه هایی است که افراد تمایل دارند در مورد آن بدانند تا بتوانند شکایات خود را به درستی تنظیم کنند و بتوانند نتیجه دلخواهی از دادگاه بگیرند. اما لازم است اول بدانیم حادثه حین کار شامل چه حوادثی می شود. تمامی اتفاقات و حوادثی که ممکن است از نظر جسمی و روانی کارفرمایان و کارگران را تحت تاثیر قرار دهد و سلامت آن ها را با مشکل موجه کند حادثه ناشی از کار نامیده می شود. لازم به ذکر است که این حوادث به شکل های مستقیم و غیر مستقیم در محیط کار اتفاق می افتند و خوب است بدانید اگر در حین ایاب و ذهاب شخص دچار صدمه ای شود، آن حادثه جزو حوادث ناشی از کار تلقی می گردد. در نتیجه حوادث بد از کار، سازمان هایی مانند بیمه تامین اجتماعی وظیفه پرداخت دیه شخص را بر عهده دارند.
چگونگی شکایت حادثه ناشی از کار:
در هنگام بروز حادثه ناشی از کار ابتدا در اولین قدم شخص یا اولیای دم وی باید برای طرح شکوائیه و درخواست به مراجع قضایی انتظامی در محل اقدام کنند. سپس شکایت آن ها توسط نیروی انتظلمی و مقامات قضایی بررسی می شود و در مرحله بعد لازم است شخص آسیب دیده برای انجام امور مربوطه به سازمان تامین اجتماعی، پزشکی قانونی و اداره کار مراجعه نماید و در صورتی که خود شخص نتواند این کار را انجام دهد اولیای او می توانند به جای او این کار را انجام دهند. و بعد از تشکیل پرونده شخص حادثه دیده باید به این سازمان ها مراجعه نماید. سپس در مرحله آخر گزارشی از حادثه توسط امور اجتماعی و یا اداره کار به کلانتری داده شده و سپس به بازرس کار برای صدور رای نهایی فرستاده ی شود.
اصول تدوین شکایت حادثه ناشی از کار:
در هنگام ثبت شکایت خود لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید که می تواند در پیشبرد کار شما موثر باشد. هنگام ثبت شکایت فراموش نکنید اظهارات شما کوتاه و مودبانه باشد و کوتاه و مختصر منظور نهایی خود را برسانید. لازم است شماره تماسی از شما در نامه وجود داشته باشد و مدارکی مانند مدارک پزشکی قانونی را به عنوان پیوست در نامه خود بیاورید.
نقش بیمه مدنی و بیمه تامین اجتماعی در حادثه ناشی از کار:
برای بررسی شکایت حادثه ناشی از کار معمولا دو بیمه می توانند درگیر باشند. بیمه تامین اجتماعی و بیمه مسئولیت مدنی. تمامی افرادی که بیمه تامین اجتماعی دارند اگر دچار حادثه ای در حین کار شوند، مخارج تمام کارهای پزشکی بر عهده این سازمان است.

این در حالی است که در بیمه مسئولیت بیمه تعهد می دهد بعد از بررسی های فنی اگر کوتاهی از طرف کارفرما باشد، جریمه و همچنین تمامی هزینه ها را پرداخت نماید. همچنین اگر ثابت شود کارفرما در تامین وسایل ضروری مانند وسایل ایمنی کوتاهی کرده است در نتیجه تمام هزینه ها بر عهده کارفرما خواهد بود و موظف است این هزینه ها را بپردازد.

وظایف کارفرما در حین حادثه ناشی از کار:
در هنگام بروز حادثه ناشی از کار کارفرمای کارگاه وظیه دارد در اولین فرصت هر اقدامی انجام دهد تا بتواند جلوی وخیم تر شدن وضعیت را بگیرد در مرحله بعدی لازم است سریعا با اورژانس تماس بگیرد از پلیس بخواهد که سریعا خود را به محل حادثه برساند. کارفرما موظف است بلافاصله بعد از رخ دادن حادثه و انتقال شخص آسیب دیده کار فیلم برداری از محل صحنه را انجام دهد و از تغییر دادن صحنه جلوگیری کند.

کارفرما موظف است تا حداکثر 3 روز پس از بروز حادثه فرم مربوطه را پر کرده و به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهد. این مساله موجب می شود شخص آسیب دیده از نظر هزینه های درمان دچار مشکل نشود و تامین اجتماعی او را حمایت کند. سپس کارفرما وظیفه دارد گزارش حادثه را برای بیمه مسئولیت مدنی ارسال کند. در آخرین مرحله ضروری است کارفرما وظایف انسانی خود را به جا آورد و در ابتدای درمان از نظر مالی و ارائه خدمات درمانی شخص آسیب دیده را تحت حمایت قرار دهد.
هزینه بررسی حوادث ناشی از کار:
تمامی اقداماتی که پس از حوادث ناشی از کار انجام می گیرد رایگان می باشد و هیچ سازمانی حق ندارد بابت این بازرسی از کسی پول بگیرد. اما در صورتی که یکی از دو طرف (کارفرما یا کارگر) اعتراض کند لازم است برای بررسی حادثه به کارشناس قضایی هزینه کارشناسی پرداخت شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *