مدارک مورد نیاز برای تغییر سال مالی شرکت
سال مالی ( یا دوره مالی) دوره ای است که برای محاسبه ی وضع مالی سالیانه در تجارت و سازمان ها و شرکت های گوناگون کاربرد دارد. در حوزه های داوری، قوانین نظم دهنده درباره حسابداری و مالیات هر دوازده ماه یکبار نیازمند گزارش هایی هستند. سال های مالی در کشورها و تجارت ها متفاوت اند. در ایران سال مالی برابر با سال شمسی است و از فروردین شروع می شود.
مدارک مورد نیاز برای تغییر سال مالی شرکت

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که انتخاب سال مالی برای شرکت ها آزاد است و می تواند براساس یک سال شمسی انتخاب شود یا می تواند از هر تاریخی شروع و به یک سال بعد منتهی شود. به طور مثال سال مالی می تواند از 1/1/98 آغاز و به 29/12/98 ختم و یا از 1/1/98 آغاز و به 31/6/99 ختم شود. بنابراین صاحبان سهام شرکت ها چه در موقع تاسیس شرکت و چه در ادامه فعالیت می توانند محدوده سال مالی خود را به دلخواه انتخاب و یا تغییر دهند. به طور معمول رسم انتخاب سال مالی از ابتدای فروردین لغایت اسفند ماه در بیشتر شرکت ها اتفاق افتاده و دلیل آن برابر بودن با سال شمسی است. اما تغییر سال مالی، یا انتخاب سال مالی که منطبق با سال شمسی نباشد فوایدی دارد که صاحبان سهام شرکت ها تا کنون به آن توجه نداشته اند و در مصاحبه های صورت گرفته، بیشترشان از امکان تغییر آن اطلاعی ندارند، تغییر و انتخاب سال مالی که منطبق با سال شمسی نباشد برای این گروه شرکت ها پیشنهاد می شود.
1- شرکت هایی که در ماه منتهی به پایان سال مالی کمترین میزان موجودی انبار را دارند، می توانند سالی منطبق با سال میلادی انتخاب کنند که انجام و هزینه انبارگردانی آن به سهولت و ارزان تر تمام شود.
2- شرکت هایی که تمایل دارند اطلاعات مالی سالانه آنها منطبق با شرکت های همکار خارجی باشد، می توانند سالی منطبق با سال میلادی انتخاب کنند.
3- شرکت هایی که عضو شرکت های گروه شرکت مادر هستند و سال مالی آنها با همدیگر منطبق نیست می توانند هماهنگ شوند.
4- شرکت هایی که مثلا در 4 ماهه یا 6 ماهه ابتدای سال شمسی ترافیک کاری دارند و باید جوابگوی مشتریان خود باشند، می توانند سال مالی خود را به نیمه دوم سال تغییر دهند.
5- شرکت هایی که قصد دارند دوره بستن حسابها، تهیه صورت های مالی و برگزاری مجمع و انجام حسابرسی مالیاتی تا 29 اسفند ماه تمام شود، می توانند سال مالی منتهی به 31 مرداد ماه را انتخاب کنند.
در این صورت امورمالی وظیفه بستن حساب ها، تهیه صورت های مالی و اظهارنامه مالیاتی را در فصل پاییز انجام می دهد، هم چنین حسابرسی مالی و مالیاتی با هزینه کمتری صورت می پذیرد. (در نیمه دوم سال معمولا حسابداران ظرفیت مازاد دارند) و کارکنان و مدیران از تعطیلات نوروزی و تابستان استفاده کامل می برند و ضمنا زمان رسیدگی ممیزین محترم مالیاتی معمولا در نیمه دوم سال صورت می پذیرد. بنابراین با فرصت مناسب، طرفین به بحث های مالیاتی می پردازند. از طرف دیگر تهیه دفاتر قانونی و تحویل اظهارنامه مالیاتی در زمانی انجام می شود که حضور ارباب رجوع در اوراق مربوطه کاهش یافته است.
بنابراین هر شرکتی می تواند تعریفی برای سال مالی خود انجام دهد و نسبت به تغییر آن اقدام کند. بیش از 99 درصد شرکت ها سال مالی شمسی را انتخاب کرده اند که با مطالعه موضوع فعالیت شرکت ، ترافیک کاری، مباحث پرسنلی، مراجعات به ادارات و سازمان های دولتی و سایر مثال هایی که در این نوشتار آمده است می توانند نسبت به تغییر سال مالی اقدام کنند. اگر این اقدام صورت پذیرد، پله ای از ارتقای فرهنگ شرکت داری طی شده است.
فواید انتخاب سال مالی درست در شرکت ها:
1- شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی کشور ما که زمستان طولانی 3 الی 4 ماهه را دارد هر نوع فعالیت مفید عمرانی را دچار کندی و حتی در مواردی متوقف می کند و بودجه بندی سالانه بدون توجه به این شرایط نوعی بی تناسب است.
بودجه پس از ابلاغ تا به وزارت خانه ها و سازمان های تابعه برسد و در سطوح مختلف ابلاغ و توزیع شود، مدتی طول خواهد کشید که با احتساب تعطیلات نوروزی گاهی تا اواسط اردیبهشت و دیرتر به طول می انجامد. این هنوز اعلام اعتبار و تنظیم بودجه بندی سالانه در سلسله مراتب اداری است. اما همین بودجه تا تخصیص پیدا کند زمان بیشتری را می طلبد.
در نهایت هیچ لزومی ندارد که مبدا سال مالی را با سال شمسی که اول فروردین است پیوند دهیم. برای تغییر سال مالی خود با مشاورین و کارشناسان مجرب موسسه بهین ثبت تماس حاصل فرمایید تا بهترین موعد و زمان سال مالی شما را انتخاب کنند.
مدارک مورد نیاز برای تغییر سال مالی شرکت:
1- صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضاء و تایید همه اعضا و شرکا رسیده باشد.
2- ارائه لیست شرکا و سهامداران با تعیین میزان سهم الشرکه و سهام هریک از آنها.
3- ارائه برگه نمایندگی نمایندگان اشخاص حقوقی شریک و یا سهامدار در شرکت ( در صورتیکه شرکت از شرکاء و سهامداران حقوقی بهره می برد).
4- اصل آگهی دعوت از اعضا مجمع عمومی فوق العاده مطابق با اساس نامه شرکت و با رعایت موارد ماده 6 قانون تجارت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *