مفهوم این عبارت که “مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی است” چیست ؟

این عبارت در تمامی اساسنامه های شرکت های سهامی ذکر می شود ولی اکثر سهامداران از معنای واقعی آن آگاهی ندارند.
به علل گوناگون از جمله تغییر قوانین، نوسان قیمت ها، تاثیرات اجتماعی و سیاسی و نحوه عملکرد مدیران ، معمولا شرکت در یک دوره مالی ، بسیار سودده و در دوره مالی دیگر ممکن است به دلیل پرداخت هزینه ها ، عوارض ، مالیات های سنگین و منظور کردن ذخایر برای جلوگیری از ورشکستگی ممکن است زیان ده باشد. زمان شکوفایی و قدرت شرکت ، سهام ارزش بیشتری پیدا می کند و سود نقدی سالانه نیز به سهامداران تعلق می گیرد.
در دوره رکود و افول ممکن است با بدهکاری شرکت به ارگان های دولتی از جمله سازمان تامین اجتماعی، وزارت دارایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مانند بانک ها، نقدینگی و اموال ، دارائی شرکت کفاف پرداخت دیون را نداشته باشد در این صورت به عنوان مثال ، دارائی شخصی شرکاء مصون از مراجعه طلبکاران شرکت می باشد. به عبارتی دیگر ، زمانی که شرکتی تاسیس شد و به ثبت رسید ، از آن پس شخصیتی مستقل از شخصیت شرکاء و موسسین شکل می گیرد که این شخصیت ، مستقلا پاسخگوی طلبکاران خود می باشد.
همچنین میزان تحصیلات ، سن، ثروت ، موقعیت خانوادگی ، وضعیت طبقاتی و سایر مزایا هیچ تاثیری بر میزان و تعداد رای هر عضو در مجمع عمومی عادی و فوق العاده و در میزان مسئولیت شرکا نقشی نخواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *