موسسه حقوقی و ثبت شرکت آپادانا

سوالات و نکته حقوقی قانون مدنی
  نکته حقوقی قانون مدنی

مودع ومستودع، مطابق قواعد عمومی قراردادها، باید اهلیت معامله داشته باشند و هرگاه مودع محجور باشد، مستودع بایدمال امانی را به ولی او ردنماید.درغیراینصورت درصورت تلف مال، وی ضامن است.

نکته۱:

عقدشرکت، به صورت قهری، ناشی از دو موضوع است:

۱- امتزاج

۲- ارث

نکته۲:

تلف جزیی مال شرکت موجب بطلان شرکت نیست و آنچه تلف شده ازمال تمام شرکاءخواهدبود.

نکته۳:

هرگاه مال مشاع خراب شده و نیاز به تعمیرداشته باشد و برخی شرکاء برعلیه شرکای دیگر ازتعمیرامتناع کنند، شرکای متضرر می‌توانند به حاکم رجوع کنند:

حالت اول:

اگرملک قابل تقسیم باشد، حاکم اجباربه تقسیم می‌کند.

حالت دوم:

اگرتقسیم ملک متضمن بروز ضرر باشد، شرکای ممتنع از تعمیریا فروش یا اجاره سهم الشرکه خود، (باهدف رفع موضوع تنازع ودفع ضرر )توسط حاکم اجبار می‌شوند.

نکته۴:

مودع ومستودع، مطابق قواعد عمومی قراردادها، باید اهلیت معامله داشته باشند و هرگاه مودع محجور باشد، مستودع بایدمال امانی را به ولی او ردنماید.درغیراینصورت درصورت تلف مال، وی ضامن است.

اما هرگاه مستودع به لحاظ حمایت ازمحجور مال را به امانت بگیرد، فقط درصورت تعدی وتفریط ضامن است زیرا مال نزد او امانت شرعی (قانونی ) است.

نکته۵:

درفرض وکلای استقلالی، اگر یکی از ایشان موضوع مورد وکالت را انجام دهد یکی از موارد زوال وکالت است و دیگر وکالتی برای دیگر وکلا باقی نمی ماند اما درفرض وکلای اجتماعی، اگریکی به تنهایی مورد وکالت را انجام دهد،

تنفیذش منوط به رضایت و امضاء دیگروکلا می‌باشد ودیگران باید آن را تنفیذ نمایند

در قسمت جمع سبب و مباشر دو فرض قابل تصور است…

1) مباشر اقوی از سبب باشد؛ یعنی قتل به مباشر که مستقیما در سلب حیات مداخله دارد قابل انتساب باشد در این فرض سبب عامل معاون است. از نظر ساختاری مباشر زمانی اقوی محسوب میشود که ارکان جرم یا عناصرمادی، قانونی و معنوی رابطورکامل داشته باشد دراینصورت مباشر اقوی از سبب است.

2) سبب اقوی ازمباشرباشد؛دربحث جمع سبب و مباشردرقتل عمدی ویاهرجرم وجنایت نکات ذیل ضروریست .

الف- در جنایات و از جمله قتل عمدی مباشر مباشر و سبب هر دو باید انسان باشند لذا حیوان یا شیئ را نمیتوان مباشر جنایت به حساب آورد چرا چون اشیاء یا حیوان علی الاصول وسیله ارتکاب جنایت بشمار بشمار می آید .

ب)درقتل عمدی، سبب درصورتی اقوی از مباشر است که اختلال وتزلزلی در رکن معنوی و یا شرایط مسئولیت کیفری مثل عقل، بلوغ، اختیار، پیش آید بنحوی که جرم محقق نگردد بنابراین اگر مباشر قتل ، صغیر، مجنون ،جاهل بموضوع یا وصف وسیله و غیر آن باشد بر عکس مباشر سبب عالم عامد عاقل بالغ و مختار باشد و ازاین طریق وقوع قتل را هدایت کرده باشد سبب اقوی از مباشر می آید وپاسخگو خواهد بود.

ج) در قتل عمدی درمصداق سبب اقوی از مباشر، احراز رکن معنوی قتل عمدی در سبب موضوع م 250 ق.م.ا. ضروری است بر همین اساس است که سبب اقوی را گاهی مباشر معنوی هم نامیده اند .

2)سبب اقوی از مباشر در فرضی مصداق دارد که مرتکب قاصد یا مختار نبوده ودر اثر فریب یا اجبار دیگری، مبادرت به خودکشی کند در یک مفهوم کلی میتوان گفت اگر خودکشی ناشی از سببی باشد که تاثیر آن از مباشرت بیشتر باشد سبب بعنوان قاتل عمدی قابل تعقیب خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *