همه چیز درباره حق تمبر
یکی از انواع موارد مالیاتی، حق تمبر است که بر دارایی تعلق می‌گیرد و به صورت دو وجهی شناخته می‌شود که یکی از وجه‌های آن مستقیم و دیگری غیر مستقیم است. مالیات تمبر به عنوان یکی از مالیات‌های دارایی از شیوه‌های مختلف مانند واریز وجه، الصاق و ابطال انجام می‌شود. همان طور که می دانید مالیات به عنوان بخشی از شیوه‌های تأمین هزینه‌های دولت محسوب می‌شود.

در زمینه پرداخت حق تمبر باید به این نکته توجه داشته باشید که حق تمبر برای افزایش سرمایه، ثبت شرکت و غیره کاربرد دارد و به صورت ثابت و متغیر تعیین می‌شود.

حق تمبر چیست
حق تمبر به عنوان یکی از انواع مالیات‌های دارایی محسوب شده که در زمان صادر شدن اسناد و مدارک تجاری، اسناد سازمان‌های دولتی، اتحادیه‌ها و اتاق‌های بازرگانی به صورت بیان شده در بالا اخذ می‌شود. در بین انواع کسب و کارهای مختلف می‌توان بیان کرد که معافیت‌های مختلفی در اخذ آن وجود داشته که طبق قوانین مربوطه لازم‌الاجراست.

حق تمبر به صورت ثابت و متغیر بوده که در نوع ثابت آن مبلغ 200 ریال است و در حالت متغیر آن با توجه به وضعیت سفته تعیین می‌شود. مالیات تمبر افزایش سرمایه و ثبت شرکت نیز به گونه‌ای است که باید در موعد مقرر و زمان در نظر گرفته شده به اداره ثبت شرکت‌ها پرداخت شود. در صورتی که مالیات تمبر در موعد مقرر پرداخت نشود شامل جریمه‌ی ثابتی معادل 2 برابر اصل آن خواهد شد.

حق تمبر افزایش سرمایه
حق تمبر مالیاتی در زمینه افزایش سرمایه به غیر از شرکت‌های تعاونی، نیم در هزار ارزش اسمی هر سهم است. برای افزایش سرمایه باید حق تمبر افزایش سرمایه را پرداخت نمود که مهلت پرداخت آن دو ماه از تاریخ افزایش سرمایه محاسبه می‌شود. ذکر این نکته دارای اهمیت است که اگر یک شرکت سرمایه خود را کاهش داده باشد برای افزایش مجدد سرمایه تا میزانی که تمبر آن به صورت کامل و قانونی پرداخت شده باشد، نیازی به پرداخت مالیات تمبر افزایش سرمایه نخواهد بود.

اگر پرداخت در موعد مقرر صورت نگیرد شامل جریمه‌های مختلف خواهد شد. شرکت‌هایی که در بازار بورس حضور دارند و افزایش سرمایه را اعمال کرده‌اند از پرداخت آن معاف هستند. در باقی موارد حق تمبر سرمایه شرکت طبق قوانین مشخص شده از مودیان مالیاتی دریافت می‌شود.

حق تمبر ثبت شرکت
طبق قوانین مالیات‌های مستقیم افرادی که به صورت قانونی شرکت خود را ثبت می‌کنند باید مالیات حق تمبر ثبت شرکت را پرداخت کنند. طبق ضوابط مشخص شده حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت باید به اداره ثبت شرکت‌ها از شیوه ابطال تمبر پرداخت شود. قوانین در نظر گرفته شده می‌تواند به صورت کلی برای پوشش دادن بخشی از هزینه‌های دولت کاربردی باشد.

افراد و مدیران کسب و کار باید در زمینه پرداخت آن به شیوه‌های مختلف پس از ثبت شرکت، افزایش سرمایه و غیره اطلاعات خود را تکمیل کنند یا اگر می‌خواهند آن را به درستی پرداخت کنند لازم است از افرادی که در این زمینه متخصص هستند مشاوره بگیرند.

حق تمبر مالیاتی
مودیان مالیاتی باید در زمینه پرداخت حق تمبر مالیاتی اطلاعات خود را تکمیل کنند تا بتوانند در فعالیت‌های تجاری بدون جرائم مختلف، به همکاری خود ادامه دهند. مالیات حق تمبر به عنوان مالیات‌های مستقیم در نظر گرفته می شود که در ماده 44 تا 51 قانون مالیات‌ها به آن اشاره شده است. در زمینه‌های مذکور می‌تواند به صورت ثابت یا متغیر محاسبه شود.

همچنین میزان افزایش سرمایه و ثبت شرکت‌ها می‌تواند در میزان پرداختی آن به شیوه‌های مختلف دخیل باشد. پرداخت آن در موعد مقرر باعث خوش حسابی شده و می‌تواند پاداش‌های مختلفی را به دنبال داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *