ثبت شرکت دانش بنیان چه مراحلی دارد و برای رسیدن به چه هدفی تلاش می کند؟ مزایای راه اندازی شرکت دانش بنیان و اینکه چگونه شرکت دانش بینان ثبت کنیم ؟ همه این سوالات را در این مقاله کاملا توضیح خواهیم داد : توسعه اقتصادی دانش محور و رسیدن به اهداف مربوط در این زمینه مانند دستاوردها و اختراع‌های نوین، پرفروش و برتر از اهداف شرکت های دانش بنیان می باشد. این شرکت ها در دسته موسسه‌های تعاونی یا خصوصی‌ قرار می‌گیرند و برای پیشرفت علمی و افزایش ثروت تلاش می کنند.

چگونه می توانیم جز شرکت های دانش بنیان شویم؟
شما برای این که یک شرکت دانش بنیان شوید باید دارای یک اختراع باشید که در مراکز رشد یا بنیاد نخبگان به ثبت رسیده باشد. یکی از شرط های دیگر برای شرکت دانش بنیان شدن وجود یک فرد با مدرک دکتری در بین اعضای هیئت مدیره می باشد.

مزایای راه اندازی شرکت دانش بنیان
ثبت یک شرکت دانش بنیان مزایای زیادی دارد از جمله اینکه شما پس از ثبت شرکت به مدت ۲۰ سال می توانید از امتیازات خاص دولتی از جمله معاف از پرداخت مالیات، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی گمرکی.

طبق قانون تسهیلات شرکت دانش بنیان چنین بیان می شود: «طبق ماده 5 آیین نامه قانون حمایت از مؤسسات دانش بنیان، این مؤسسات دارای بیشتر 50 عضو، بیش از 5 سال می‌توانند در جهت فعالیت‌های مربوطه، تا 20 درصد کمک‌های مالی دریافت کنند.»

اگر شرکت های دانش بنیان کار های چشم گیر و با ارزشی داشته باشند می توانند از تسهیلات دیگری از جمله استفاده از تسهیلات قرض الحسنه، تا حدود یک میلیارد ریال و با کارمزد حداقل 4 درصد برای ارتقا شرکت بهره مند شوند.

لیست مزایا :

بهره‌مندی از طرح‌های معافیت‌های مالیاتی تا 20 سال
بهره‌مندی از معافیت پرداخت عوارض
کار بر طبق قوانین خاص مناطق آزاد تجاری
محیطی مناسب برای هم اندیشی‌های علمی مهندسی
وجود ارتباطات بین‌المللی
مشاوره تخصصی امور مربوط به اداره شرکت های دانش بنیان
امکان استفاده از نیروهای خبره و نخبه دانشگاهی و غیردانشگاهی
صدور مجوزهای مطابق با فعالیت‌های علمی
خدمات ویژه اقتصادی، حقوقی، آموزشی و تجاری
امکان استفاده از مقالات و پروژه‌های دانشجویی
دریافت مجوز شرکت دانش بنیان
برای ثبت یک شرکت دانش بنیان و اخذ مجوز شما ابتدا باید یک شرکت معمولی در اداره مربوطه به ثبت برسانید و سپس ان را به یک شرکت دانش بنیان تبدیل کنید. اخذ مجوز یک شرکت دانش بنیان نیز مانند اخذ مجوز سایر شرکت ها مراحلی دارد.

در کل برای گرفتن مجوز در جهت تأسیس یک شرکت دانش بنیان، ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص لازم است.

مراحل لازم برای ثبت یک شرکت دانش بنیان
همان طور که گفته شد اولین مرحله برای ثبت یک شرکت دانش بنیان، ثبت شرکت معمولی می باشد.شما برای اینکه بتوانید از مزایا و تسهیلات دولتی استفاده کنید باید در سایت مربوطه شرکت خود را به یک شرکت دانش بنیان تبدیل کنید. برای دریافت مجوز نیز باید مراحلی را طی کنید که مراحلی نسبتاً آسان و محدود می باشد.

چگونگی تأسیس یک شرکت دانش بنیان
برای راه اندازی شرکت دانش بنیان شما ابتدا باید در سایت مربوطه ثبت نام کنید و سپس برای بررسی محصول مدارکی را بارگذاری کنید تا شرکت شما به ثبت نهایی برسد در غیر این صورت ثبت نام انجام نمی شود.

بعد از این که مدارک مورد نیاز را در سایت بارگذاری کردید حدود ۱ تا ۲ ماه زمان می برد تا اطلاعات شما بررسی و ارزیابی شود. بعد از این مرحله مراحل اصلی را شما باید طی کنید تا به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شود. در صورتی که طرح شما با ارزش بود می توانید شرکت دانش بنیان شوید.
مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان
رزومه و گزارش کار موسسه
آخرین اظهارنامه مالیاتی فرستاده شده به موسسه و سازمان امور مالیاتی
تصویر واضحی از اساس‌نامه موسسه
تصویر واضحی از آگهی روزنامه موسسه
تصویر واضحی از شرکت‌نامه موسسه
تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای اصلی موسسه
تصویر مدارک تحصیلی اعضای اصلی و مؤسسین شرکت
آخرین فهرست بیمه شرکت
گزارش وضعیت حقوقی کارکنان و میزان دستمزد آنان
برای ثبت شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان ، باید مدارک ذکر شده را تهیه کرد و ارائه داد.
برای ثبت شرکت دانش بنیان چقدر هزینه نیاز است؟
بهتر است بدانید هزینه زیادی برای ثبت شرکتهای دانش بنیان لازم نیست و شما می توانید با حداقل هزینه حتی با ۱۰۰ هزار تومان این کار را شروع کنید. هزینه‌های بررسی و ارزیابی برای دریافت عنوان دانش بنیان توسط معاونت ریاست جمهوری پرداخت می‌شود. ضمن این که شما برای بررسی و ارزیابی موسسه دانش بنیان خود نیاز به پرداخت هزینه گزافی نخواهید داشت

شرایط پذیرش در شرکت های دانش بنیان
حداقل شش نفر نیروی کاری متخصص به صورت تمام وقت
توانایی انجام فعالیت‌های مرتبط با علوم فناوری
دانش فروش محصولات و توانایی فراهم کردن گردش مالی قابل قبول
حداقل دو سال سابقه فعالیت در زمینه‌های مرتبط
بهره بردن از برنامه ریزی معین و قابل اتکا
وضعیت حقوقی بدون ابهام
راه اندازی شرکت دانش بنیان در تهران + مزایا
شما برای ثبت شرکت دانش بنیان در تهران نیز باید تمامی مراحل ثبت را انجام دهید. اولین قدم برای این کار ثبت شرکت می باشد. سپس با توجه به نوع محصول و ارزش ان شرکت شما تبدیل به یک شرکت دانش بنیان می شود. بعد از انجام این کار ها می توانید از تسهیلاتی دولتی بهره مند شوید. ارزیابی و بررسی بر اساس عملکرد مؤسسات پس از ثبت و فعالیت جدی موسسه انجام می‌شود. با توجه به این مسئله، نمی‌توان هنگام ثبت شرکت در مورد مزایا و تسهیلات آن مطمئن بود.

خدمات شرکت دانش بنیان
شرکت های دانش بنیان در عصر حاضر در تمامی دولت‌ها با نام‌های متفاوت قدرت نمایی می‌کنند و البته در ازای این قدرت نمایی خدمات فراوانی را نیز به بخش خصوصی و دولتی ارائه می‌کنند. مهم‌ترین خدمت شرکت های دانش بنیان توسعه قلمرو علمی هر کشور است که می‌تواند باعث افتخار آفرینی برای هر کشور نیز شود. در هر صورت شرکت های دانش بنیان سیاست‌های خاص خود را در پیش می‌گیرند که معمولاً با یکدیگر متفاوت است.

برخی از این شرکت‌ها وابستگی خود به بخش خصوصی یا دولتی را بیشتر می‌کنند، برخی به پارک‌های علم و فناوری رجوع می‌کنند، برخی حوزه ارتباطات بین المللی خود را گسترش می‌دهند و… اما برخی از شرکت‌ها و مؤسسات وجود دارند که هسته مرکزی فعالیت آن‌ها بر اساس روند کاری شرکت های دانش بنیان پیش نمی‌رود اما برای دخیل بودن در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان از خود علاقه فراوانی نشان می‌دهند.

استفاده از تسهیلات برای شرکتهای دانش بنیان
برخی از شرکت ها و مؤسسات بزرگ نمی توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند ولی اگر تمایل به استفاده از تسهیلاتی که دولت در اختیار شرکت های دانش بنیان می کند داشته باشند می توانند می‌توانند واحد توسعه و تحقیقاتی خود را به صورت مستقل ثبت کنند و در سایت مربوطه ثبت نام کنند تا عملیات ارزیابی برای شرکت انجام شود. بهتر است بدانید مؤسساتی که اعضای هیات علمی دانشگاهی نیستند نیز می توانند به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شوند و نیازی به حضور اعضای اصلی و هیات علمی دانشگاه‌ها نیز در موسسات و شرکت های دانش بنیان نیست.

امروزه با توجه به پیشرفت چشم گیر علم و دانش، دولت ایران به اهمیت سرمایه گذاری روی پروژه های بیشتر از قبل پی برده است به همین دلیل تلاش می کند بیشتر حمایت را از شرکت های دانش بنیان داشته باشد و بهترین تسهیلات را در اختیار ان ها قرار دهد. با این روند انتظار داریم در سال بعد تعداد شرکت های دانش بنیان رو به افزایش خواهد بود که نتیجه ان می تواند تأثیر مستقیمی بر بیکاری و افزایش اشتغال زایی داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *