نشان تجاری به عنوان یک تصویر، حرف، عبارت، مهر، رقم و غیره است که برای متمایز کردن محصولات و خدمات یک شرکت از سایر شرکت‌ها کاربردی است. وجود یک علامت تجاری می‌تواند برای یک شرکت دارای مزایای زیادی باشد که بسیاری از کسب و کارهای مختلف به دنبال ثبت نشان تجاری مخصوص به خود هستند. علامت تجاری مشخص کننده یک محصول به صورت خاص بوده که در بازار عرضه می‌شود و برای تمایز بین محصولات مختلف اهمیت دارد.

در صورتی که علامت تجاری به شکل صحیح به ثبت رسیده باشد می‌توان طبق ماده 2 قانون ثبت علائم و اختراعات به صورت انحصاری در اختیار فرد قرار بگیرد. پس از ثبت نشان تجاری گواهی تأیید ثبت علامت تجاری به شخص داده می‌شود. علامت تجاری ثبت شده منحصراً در اختیار یک فرد بوده و دیگران حق استفاده از آن را ندارند، در غیر این صورت به جرائم مختلف محکوم می‌شوند.

نکات مهم در ثبت علامت تجاری
علامت تجاری به عنوان یکی از نشان‌های قانونی برای عرضه محصولات و خدمات یک شرکت است که در اختیار یک فرد قرار گرفته و برای تمایز بین محصولات مختلف کاربرد دارد. علامت تجاری ثبت شده به صورت انحصاری بوده و سایر اشخاص نمی‌توانند از این علامت برای فعالیت تجاری خود استفاده کنند در غیر این صورت دچار جرائم سنگین می‌شوند.

نکات مهم در ثبت علامت تجاری در دفتر مخصوص وجود داشته که به شرح زیر است:

ثبت تاریخ و شماره اظهارنامه
الصاق یک نمونه از علامت و مشخصات و اقامتگاه صاحب علامت
ثبت تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات اقامتگاه صاحب علامت
ثبت امضاء درخواست کننده یا قائم مقام وی
دریافت هزینه حق الثبت و حقوق دریافتی
گواهی تایید ثبت علامت تجاری
زمانی که یک علامت تجاری به صورت قانونی به ثبت رسیده باشد، گواهی تایید ثبت علامت تجاری در چارچوب مشخص شده به صاحب نشان تجاری داده می‌شود که در آن به یک سری از نکات کلیدی تاکید شده است. نکات ذکر شده در گواهی تایید ثبت علامت تجاری باعث می‌شود تا از میزان اعتبار آن مطلع شد.

برخی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در گواهی ثبت نشان تجاری وجود دارد به شرح زیر است:

تاریخ دریافت اظهارنامه و شماره ثبت آن که به صورت دقیق در دفتر ثبت مشخص شده است
تاریخ ثبت علامت تجاری و شماره ثبت شده آن
مشخصات مالک علامت و اقامتگاه وی به صورت دقیق
نوع مال‌التجاره و طبقه قرار گرفته شده علامت تجاری
در صورت ثبت علامت در خارج از کشور، ثبت تاریخ و شماره‌ی آن
ارائه تاریخ صدور تصدیق نشان تجاری
مدت اعتبار علامت ثبت شده
امضاء رئیس شعبه ثبت علائم تجاری و مدیر کل اسناد و مدارک کشور
همان طور که در بالا به آن اشاره شد زمانی که یک نشان تجاری به صورت قانونی به ثبت رسیده باشد منحصراً در اختیار صاحب علامت قرار گرفته و افراد حقیقی و حقوقی دیگر نمی‌توانند از نشان تجاری ثبت شده برای اهداف خود استفاده کنند. اگر شخص به هر دلیل قصد جعل نشان تجاری ثبت شده را داشته باشد به عنوان مجرم شناخته شده و طبق قانون با وی برخورد می‌شود:

مطابق قانون ماده 529 مجازات اسلامی تعزیرات: هر شخص، علامت یکی از شرکت‌های دولتی و غیر دولتی را جعل نماید یا اقدام به این کار داشته باشد علاوه بر جبران خسارت وارده، به حبس محکوم خواهد شد. طبق قوانین در نظر گرفته شده حبس برای جعل نشان تجاری سه ماه تا 2 سال خواهد بود.
همچنین قانون 530 مجازت اسلامی تعزیرات بیان می‌دارد که هر گاه شخص مهر یا علامت تجاری یک شرکت دولتی و غیر دولتی را به هر طریقی به دست آورد و یا باعث استفاده آن به وسیله سایرین شود در صورت ایجاد خسارت به علامت وارد شده، باید خسارت وارده را جبران نماید که علاوه بر آن به حبس نیز محکوم خواهد شد.
سخن پایانی
پس از ثبت قانونی علامت تجاری، گواهی تایید ثبت علامت تجاری با درج موارد مختلف که در بالا به آن اشاره شد به صاحب علامت داده می‌شود. صاحب علامت می‌تواند برای گسترش فعالیت تجاری خود از نشان ثبت شده در سطح بین‌المللی نیز استفاده نماید. زمانی که نشان تجاری طبق قوانین برای یک شخص به ثبت رسیده باشد، سایر افراد حق استفاده از نشان تجاری ثبت شده را ندارند. طبق قانون ثبت و اختراعات اگر شخص به هر دلیل بخواهد از نشان تجاری افراد دیگر استفاده نماید قطعاً مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *