دریافت گواهی ارزش افزوده شرکتها , تمدید گواهی مالیات بر ارزش افزوده 99 , هزینه , مدارک و مراحل لازم برای اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده

. افراد متقاضی بعد از ثبت شرکت باید مجوز ها و گواهی های زیادی برای فعالیت دریافت کنند که یکی از این گواهی ها گواهی ارزش افزوده می باشد. برای درک این باید ابتدا با مفهوم مالیات ارزش افزوده آشنا شوید. در حقیقت مالیات ارزش افزوده مقدار مبلغی می باشد که خریدار باید به فروشنده کالا پرداخت کند و فروشنده در زمان مشخصی آن را در اختیار دولت قرار دهد. در این مقاله به طور کامل به گواهی ارزش افزوده و چگونگی دریافت آن پرداخته می شود.

گواهی ارزش افزوده چیست و چه شرکت هایی مشمول دریافت این گواهی می شوند؟
در حالت کلی می توان گفت همه شرکت ها باید گواهی ارزش افزوده دریافت کنند و فقط برخی مؤسسات با توجه به نوع فعالیت و شرایطی که دارند نیازی به دریافت این گواهی ندارند. هدف گواهی ارزش افزوده کمک به بیشتر شدن تولید و بهبود کیفیت خدمات شرکت ها مخصوصاً شرکت های پیمانکاران و مهندسین مشاور می باشد. توجه کنید که مودیان مالیاتی موظف هستند اظهارنامه هر دوره مالیاتی (سه ماه) حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ پایان آن دوره تهیه، تسلیم و مالیات متعلق به آن دوره را در مهلت تعیین شده به حساب خزانه داری کل کشور واریز کنند.

در این میان نقش گواهی ارزش افزوده چه می باشد؟ همه شرکت ها باید مالیات مشخص شده را به دولت پرداخت کنند ولی فقط شرکت هایی می توانند از خریدار مالیات ارزش افزوده دریافت کند که گواهی ارزش افزوده داشته باشد. می توان گفت این گواهی مجوزی می باشد که امکان دریافت مالیات را از خریدار فراهم می کند.
اهمیت دریافت گواهی ارزش افزوده
در قسمت بالا به طور خلاصه به ضرورت وجود گواهی ارزش افزوده اشاره کردیم ولی برای درک بهتر این موضوع بهتر است این قسمت را نیز مطالعه کنید. شرکت شما می تواند با داشتن گواهی ارزش افزوده به راحتی از خریدار مالیات دریافت کند. برای مثال فرض کنید شخصی کالایی را از شرکتی خریداری کرده است و بر اساس نوع کالا مالیات ارزش افزوده آن را نیز پرداخت کرده است در صورتی که او هیچ استفاده ای از کالا ندارد و فروشنده واقعی محسوب نمی شود در این صورت در صورت داشتن گواهی ارزش افزوده در هنگام فروش محصول به خریدار اصلی به راحتی می تواند مالیات ارزش افزوده را از او دریافت کند. با این مثل شما به طور کامل اهمیت وجود گواهی ارزش افزوده را درک خواهید کرد.

چه مدارکی برای اخذ گواهی ارزش افزوده لازم می باشد؟
مدارک برابر اصل شرکت به همراه روزنامه های رسمی
مدارک شناسایی اعضا هیات مدیره و سهامداران
اصل و کپی اجاره نامه رسمی دفتر مرکزی
تأییدیه کد پیستی و قبض تلفن دفتر مرکزی
کپی یک نمونه قرارداد اجرایی و یا فاکتور بازرگانی
برگه تأییدیه مرحله 45 ثبت نام کد اقتصادی جدید
چه مراحلی برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید طی شود؟
تمامی مراحل دریافت گواهی ارزش افزوده به صورت اینترنتی می باشد و شما باید با استفاده از سامانه مربوطه ثبت نام خود را انجام دهید. این کار با توجه به این که بسیار راحت می باشد و نیاز به حضور فیزیکی ندارد ولی به دقت بسیار بالایی نیاز دارد، شما باید در حین تکمیل مدارک و اطلاعات درخواستی هیچ گونه اشتباهی نداشته باشید زیرا نمی توانید اشتباه به وجود آمده را تصحیح کنید. به طور کلی دریافت گواهی ارزش افزوده سه مرحله دارد که به ترتیب عبارت اند از:

اخذ کد اقتصادی 12 رقمی
پیش ثبت نام و ثبت نام کد اقتصادی جدید (سیستمی) و اخذ تأییدیه مرحله 45
پیش ثبت نام ارزش افزوده و دریافت کد رهگیری
اخذ بسته نام کاربری و رمز عبور سامانه ارزش افزوده
ثبت نام نهایی گواهی ارزش افزوده
تشکیل پرونده فیزیکی در اداره کل ارزش افزوده
دریافت کلاسه پرونده واحد مالیاتی ارزش افزوده
افزودن پرونده ارزش افزوده در سیستم مالیات بر درامد
اخذ مجدد تأییدیه مرحله 45
اخذ تأییدیه سیستمی
رسیدگی مالیاتی از بدو تأسیس تا کنون توسط ممیز مالیاتی
درخواست صدور گواهی ارزش افزوده
دریافت گواهی ارزش افزوده
برای خرید و فروش چه کالاهایی نیاز به دریافت گواهی ارزش افزوده نمی باشد؟
محصولات کشاورزی فراوری نشده
دام و طیور زنده، آبزیان و زنبور عسل
انواع کود، سم، بذر و نهال
آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات، سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان
کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ
اموال غیره منقول
انواع دارو
خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیات های مستقیم
خدمات بانکی و اعتباری
خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری
فرش دستباف
انواع خدمات پژوهشی و آموزشی
خوراک دام و طیور
مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده
این گواهی نیز مانند سایز گواهی های دیگر دارای مدت اعتبار می باشد. تقریباً اعتبار گواهی ارزش افزوده شش ماه الی یک سال می باشد که فرد متقاضی بعد از پایان اعتبار آن می تواند اقدام به تمدید آن نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *