ثبت شرکت هلدینگ
پس از تصمیم برای ثبت شرکت و انتخاب نوع شرکت هلدینگ برای ثبت شرکت خود به نکاتی در مورد شرکت های هلدینگ می پردازیم تا با دید باز و روشن تصمیم به ثبت شرکت سهامی عام بگیرید.
تعریف شرکت هلدینگ
شرکت های هلدینگ یا شرکت های مادر شرکتی است که دارای سهام ممتاز و یا عمده چندین شرکت دیگر است. به این معنا که در هئیت مدیره آن شرکتها حداقل یک عضو نماینده دارد در نتیجه دارای حق رای می باشد و می تواند از این طریق آن شرکت ها را مدیریت و کنترل کند و از مزایای حاصل از کسب و کارهای مختلف نیز منتفع شود. شرکت های هلدینگ به معنای نگهداشتن می آید و از واژه لاتین HOLD می آید. به اسم این شرکت ها گهگاه شرکت های مادر نیزگفته می شود. اصطلاحات رایج و مشابه دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به شرکت های کنترل کننده ٫ شرکت های دارنده یا شرکت های مالک اشاره کرد. به عنوان نمونه در تعریف شرکت های مالک گفته اند که شرکت مالک ٫ شرکتی است که مالک سهام شرکت های دیگر است و از این طریق شرکت های دیگر را کنترل می کند. در واقع می توان گفت هلدینگ ها شرکت های بزرگی هستند که اغلب ٫ تنها به صورت شرکت های مالک هستند و هیچ گونه نقش تولیدی بر عهده ندارند و به گونه ای روز افزون تبدیل به واحد های مالی می شوند و مسائل مالی در تصمیم گیری آنها نقش مهمی را ایفا می کند.

تعیین نام شرکت های هلدینگ
در صورتی که می خواهید در نام اصلی شرکت عبارت هلدینگ باشد باید با موسسه ذهن ناب همشهری تماس بگیرید. توجه نمایید که اصطلاح گروه یا Group شامل واحد اصلی و تمام واحد های فرعی آن است که مشمول شرکت مادر تخصصی نیز می شود یعنی می توانیم به جای اینکه بگوییم شرکت هلدینگ ایرانخودرو از واژه گروه ایرانخودرو استفاده نمود.

موضوع فعالیت شرکت های هلدینگ
از آنجایی که شرکت های هلدینگ برای ایجاد شرکت های زیر مجموعه تاسیس می شوند می توان گفت شرکت های هلدینگ می توانند بی شمار زیر مجموعه داشته باشند یا به عبارتی موضوع فعالیت شرکت های هلدینگ متنوع می باشد و می تواند در حوزه های مختلف بازرگانی ٫ خدماتی و صنعتی فعالیت نمایند.

نکته: موضوعاتی که مجوزی است اگر در موضوع اساسنامه آورده شود باید جواز آن موضوع را از مرجع صادر کننده جواز ٫ کسب و اخذ نمود.

انواع شرکت های هلدینگ
در مجموع چهار شرکت هلدینگ وجود دارد ٫‌ که به شرح زیر می باشد‌ :

هلدینگ هایی که از یک شرکت بزرگ ایجاد شده اند. مانند هلدینگ ایرانخودرو.

هلدینگ های محصولی . یعنی همه شرکت های آن یک نوع محصول تولید می کنند.

هلدینگ های زنجیره تامین . یعنی همه شرکت های آن در راستای رسیدن به یک هدف مشترک فعالیت های گوناگون دارند. مانند هلدینگ های نفتی از عملیات اکتشاف تا پخش.

هلدینگ های مختلط . یعنی از شرکت هایی با فعالیت های مختلف ایجاد شده است.
نحوه ورود شرکت های هلدینگ در سازمان بورس اوراق بهادار
حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت مادر از نوع سهامی خاص پنجاه میلیارد ریال و سهامی عام یکصد میلیارد ریال است.

تقاضای مجوز تاسیس شرکت مادر به معاونت نظارت بر نهادهای مربوطه.

اجازه تاسیس شرکت مادر و ثبت در مرجع های ذی صلاح توسط نهاد های مربوطه.

ارائه مدارک نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و احراز شرایط مجوز فعالیت برای شرکت مادر صادر می گردد.

محل قانونی شرکت هلدینگ (مرکز اصلی شرکت)
مرکز اصلی شرکت همان جایی می باشد که شرکت می خواهد فعالیت خود را در آنجا انجام دهد. باید توجه داشت که آدرس شرکت بسیار مهم می باشد به دلیل اینکه حوزه مالیاتی را مشخص می کند. در حال حاضر شرکت در شرف تاسیس مرکز اصلیشان توسط اداره ثبت شرکت ها استعلام می شود و باید آدرس با کد پستی همخوانی داشته باشد.

شعب شرکت هلدینگ
شرکت در شرف تاسیس می تواند دارای شعب مختلف باشد که با اعلام شعب و انجام امور تاسیس شعب برای کمتر شدن هزینه میتوان در ابتدا تاسیس شرکت شعب را اعلام نمود تا از هزینه ها کم کرد.

روزنامه کثیرالانتشار شرکت هلدینگ
روزنامه کثیرالانتشار هر شرکت می تواند متفاوت باشد. روزنامه کثیرالانتشار روزنامه ای است که تاسیس و تغییرات و آگهی های دعوت سهامداران را به صورت خلاصه در آن باید ذکر کرد. روزنامه رسمی با روزنامه کثیرالانتشار متفاوت می باشد. هزینه های روزنامه های کثیرالانتشار متفاوت می باشد و بر اساس کادر هر آگهی محاسبه می شود. برای مشاوره بهتر حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب تماس حاصل کنید. از اول سال ۹۶ چاپ روزنامه کثیرالانتشار اجباری شده و اگر شرکتی روزنامه کثیرالانتشار خود را چاپ نکند تغییرات بعدی خود را نمی تواند انجام دهد.

مدت شرکت هلدینگ
مدت شرکت به صورت محدود و نامحدود می باشد. برای مثال شرکت هایی که برای انجام کار های پروژه ای تاسیس می شوند عمدتاً به صورت محدود هستند و شرکت هایی که برای انجام امور بازرگانی هستند به صورت نامحدود تاسیس می شوند.

سال مالی شرکت های هلدینگ
سال مالی اکثر شرکت ها در ایران از اول فروردین ماه تا آخر اسفند ماه می باشد. در بعضی از شرکت ها به علت شروع سال مالی متفاوت سال مالی متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می شود. مثل مدارس و دانشگاه ها که آن ها از اول مهر ماه تا آخر شهریور ماه سال مالی خود را تعریف می کنند و یا بعضی از شرکت ها سال مالی خود را بر اساس سال میلادی تعیین می کنند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های هلدینگ یا شرکت های مادر
ارائه نامه نمایندگی شرکت مادر جهت ثبت شرکت هلدینگ.

آگهی تاسیس شرکت مادر.

ارائه مدارک هویتی سهامداران حقیقی و حقوقی.

ارائه گواهی عدم سوء پیشینه نماینده شرکت مادر و سایر اعضای هیئت مدیره و بازرسین.

موافقت اصولی با ثبت شرکت هلدینگ و یاجواز تاسیس و یا جواز فعالیت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *