شرایط صدور حکم ورشکستگی
پس از دریافت تقاضای صدور حکم ورشکستگی، دادگاه صلاحیتدار مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی به طور اختصاری به مسئله رسیدگی خواهد کرد. نحوه تنظیم دادخواست و ابلاغ و رسیدگی دادگاه به تقاضا از بحث ما خارج است و به جز آنچه به موجب قانون تجارت و قوانین دیگر مربوط به ورشکستگی مقرر شده است مسائل دیگر نظیر استماع شهادت شهود، کسب نظر کارشناس و معاینه محل در کتب آیین دادرسی مدنی آورده شده است. اما صدور حکم ورشکستگی ویژگی هایی دارد.
الف) حکم دادگاه
حکم ورشکستگی ماهیت حقوقی دو گانه ای دارد: از آنجا که حالت تاجری را که از پرداخت دیون خود عاجز است اعلام میکند، جنبه اعلامی دارد ولی از آنجا که دادگاه با اعلام این حالت وضعیت جدیدی در اختیارات تاجر در اداره اموال و دخالت در حقوق او ایجاد میکند – که در مقابل همه طلبکاران قابل استناد است- جنبه انشایی دارد. اعتبار حکم مطلق است زیرا شخصی که به موجب آن متوقف اعلام شده است در مقابل همه متوقف شناخته میشود به عبارت دیگر، حکم ورشکستگی اثر عام دارد و فقط طرفین دعوی را در بر نمیگیرد.
ب)احراز شرایط توقف
تحقق ورشکستگی منوط به احراز دو شرط اساسی است: تاجر بودن و وجود حالت توقف از تادیه دیون. عدم اعلام هر کدام از این دو شرط در حکم از موارد نقض حکم است و موجب لغو آن مرجع قضایی عالی خواهد بود، مشروط بر اینکه نسبت به حکم اعتراض گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *