شرکت دانش بنیان چیست؟

شركت دانش­بنيان به شركتي گفته مي­شود كه از %1 تا %100 سهام آن متعلق به يك دانشگاه يا واحد پژوهشي و یا از 51 تا 100 درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه­ها يا واحدهای پژوهشي باشد. در صورتي كه سهام دانشگاه كمتر از %50 باشد شركت دانش­بنيان خصوصي است و در غير اينصورت شركت دانش بنيان دولتي است.

دانشگاه­ها و واحدهاي پژوهشي پس از تصويب امكان تاسيس شركت­هاي دانش­بنيان در آيين­نامه مالي و معاملاتي خود در هيئت امناء مي­توانند شروع به تشكيل شركت­هاي دانش­بنيان كنند. هر شركت دانش­بنيان به پيشنهاد تعدادي از اعضاء هيئت علمي و تصويب دانشگاه يا واحد پژوهشي تاسيس خواهد شد و يا توسط دانشگاه و واحد پژوهشي به اعضاء هيئت علمي پيشنهاد مي­شود. دانشگاه­ها و واحدهاي پژوهشي به صورتهاي زير مي­توانند در شركت­هاي دانش­بنيان سهامدار باشند:

1- به جهت اعتبار دانشگاه يا واحد پژوهشي بخشي از سهام شركت­ دانش­بنيان به نام دانشگاه يا واحد پژوهشي مي­شود. (حداقل %5)

2- به دليل استفاده از مورد يا موارد مشخصي از يافته­هاي پژوهشي دانشگاه با واحد پژوهشي در شركت،‌ بخشي از سهام شركت با توافق سهامداران (دانشگاه يا واحد پژوهشي و ديگر سهامداران حقيقي يا حقوقي) به نام دانشگاه يا واحد پژوهشي مي­شود (در هر مورد استفاده بنا بر ارزش موضوع استفاده شده، سهام مربوطه مي­تواند از %1 تا %100 باشد.)

3- به علت سرمايه­گذاري مستقيم دانشگاه بخشي از سهام شركت دانش­بنيان به نام دانشگاه است. (درصد متناسب با ميزان سرمايه­گذاري است.)

4- به جهت خدمات ديگري كه دانشگاه به شركت دانش­بنيان ارائه مي­دهد بخشي از سهام به نام دانشگاه مي­شود (متناسب با ميزان خدمات)

5- اگر شركت دانش­بنيان دولتي باشد بدون نياز به ارائه هيچ خدماتي حداقل %50 سهام به نام دانشگاه يا واحد پژوهشي است.

6- هر دانشگاه در سال نخست می­تواند يک شرکت مادر تخصصی راه­اندازی کند.

7- ايجاد اين شرکت­ها با همکاری شهرداری­ها يا مشارکت دانشگاه­های منطقه در اولويت می­باشد.

تبصره1: شركت دانش­بنيان بصورت شركتي و مستقل از تشكيلات دانشگاه اداره مي­شود و دانشگاه به ميزان سهامي كه در شركت دانش­بنيان دارد در مديريت آن تاثير گذار است و در سود و ضرر آن شريك است.

تبصره 2: سازمان­هاي حقوقي (خصوصي يا دولتي) خارج از دانشگاه متناسب با ميزان سرمايه­گذاري خود مي­توانند سهامدار شركت دانش­بنيان باشند. (شكل­گيري شركت­هاي دانش­بنيان با مشاركت صنايع دولتي يا خصوصي و دستگاه­ها و سازمان­هاي اجرائي در موفقيت آنها تاثير دارد.) در صورتی که بيش از %50 سهام اينگونه شرکت­ها دولتی باشد بايد به تصويب هيات وزيران برسد.

تبصره 3: رييس و معاونين دانشگاه و واحد پژوهشي در زمان تصدي مسئوليت مي­توانند سهامدار شركت­هاي دانش­بنيان بشوند، و ليكن هيات مديره و مدير عاملی اينگونه شرکت­ها را تا زمان تصدی مسئوليت نمی­توانند داشته باشند.

تبصره 4: در شركت­هاي دانش­بنيان خصوصي اعضاء هيئت علمي دانشگاه­ها و واحدهاي پژوهشي متناسب با ميزان وقت­گذاري و نوع فعاليت در شركت (علاوه بر انجام وظايف دانش بنيان) يا متناسب با ميزان مشاركت در مالكيت فكري موضوعي كه در شركت استفاده مي­شود و يا متناسب با ميزان سرمايه­گذاري واقعي(نه اسمي) كه در شركت دارند، سهامدار مي­شوند.

تبصره 5: در شركت­هاي دانش­بنيان خصوصي، افراد حقيقي داخل يا خارج از دانشگاه يا واحد پژوهشي (غير از اعضاء هيئت علمي) مي­توانند به دلايل خاص و يا شرايطي كه دانشگاه يا واحد پژوهشي تعيين مي­كند، صاحب بخشي از سهام بشوند.

تبصره 6: برای ایجاد شرکت­های دانش بنیان که اعضای هیات علمی صد در صد مالکیت را دارند، نیازی به تصویب دانشگاه نیست و احراز عضویت علمی متقاضیان تاسیس شرکت کافی است.

برای ثبت شرکت دانش بنیان در ابتدا باید یک شرکت کاملا معمولی در اداره ثبت شرکت ها ثبت و پس از ثبت شرکت باید آن را به دانش بنیان تبدیل کرد.

در کل برای شرکت های دانش بنیان، ثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص توصیه می شود.

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز به 2 عضو و برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به 3 عضو می باشد.

اگر قصد ثبت شرکت مسئولیت محدود را داشته باشید حداقل سرمایه 100 هزار تومان می باشد.

با ثبت شرکت دانش بنیان می توانید از مزایای شرکت های دانش بنیان مانند معافیت های مالیاتی و … استفاده نمایید.
البته ناگفته نماند که در موضوع فعالیت شرکتی که ثبت می نمایید تولید و مهندسی باید قید شود .

بعد از این که ثبت شرکت انجام گردید ، مدارک تحصیلی همراه با مدارک ثبت شرکت را به پارک علم و فن آوری تسلیم تا روال اداری آن برای تبدیل به شرکت دانش بنیان انجام پذیرد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *