طبق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم ، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از جانب اطاق بازرگانی مشخص می شود و این در حالیست که مالیات بر درآمد برای شرکت های تجاری دارای کارت بازرگانی به مقدار 25% درآمد حاصل از استفاده از کارت بازرگانی می باشد .

مشاغلی که مستلزم اخذ کارت بازرگانی نیستند عبارتند از :

اگر کالای وار می کنید که غیر فروشی است یعنی غیر قابل عرضه در بازار است و یا کسانی که مورد تایید وزارت کار هستند و خارج از ایران مشغول به کارند .

تمام دریانوردان و کسانی که خرده فروشی می کنند و شرکت های با نام تعاونی در مرز های ایران هستند
مالیات کارت بازرگانی
بر اساس قانون مالیات فقی دریافت کارت بازرگانی باعث نمی شود که برای شما ممالیات در نظر گرفته شود بلکه معاملات با کارت بازرگانی و درواقع واردات و صادرات است که مشمول مالیات می شوند آن هم مالیات فعالیت شما به عنوان یک فرد است که فعالیت اقتصادی دارد . که این مالیات به این گونه است که برای اشخاص حقیقی : مالیات مستقیم و برای اشخاص حقوقی 25 درصد از درآمد محاسبه می شود.

مطابق بخشنامه مصوبه گمرک اشخاصی که کارت بازرگانی خود را اخذ کرده اند برای واردات کالا باید مطابق مفاد و مالیات های مستقیم دولتی به میزان 4 درصد از واردات کالا را به صورت مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی واریز نمایند.

براساس تبصره وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهی های مالیاتی افرادی که قبل از سال 1368 باشد و مبلغ آن تا سقف 100 هزار تومان باشد مورد بخشودگی قرار می گیرد.

براساس ماده ی 131 مالیات آمده که افرادی که میزان 3 ملیون درامدد دارند باید مالیات سالانه به نرخ 15 درصد پرداخت کنند.

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی
براساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، اتاق بازرگانی کشور مرجع تعیین کننده مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی می باشد، که برای اشخاص حقوقی، 25% درآمد حاصله از کارت بازرگانی را تشکیل می دهد.

مالیات کارت پیله وری
زمانی که بتوانند ثابت کنند واردات توسط افراد دیگری بوده و تنها از کارت پیله وری آنها استفاده شده و ابته بتوانند با مدرک و ادله ثابت کنند. ( البته در این بخش فراموش نکنید فردی که کارت پیله وری اش را واگذار کرده و در ازای آن مبلغی دریافت کرده با توجه به میزان مبلغ دریافتی مشمول مالیات می شود.

روش محاسبه ی مالیات افرادی که برای مالیات در نظر گرفته شده از کارت پیله وری اعتراض داشته اند:

هیأتهای حل اختلاف مالیاتی، در رسیدگی های ناشی از اعتراض مودیان مالیاتی(پیله وران)مربوط به عملکرد سالهای قبل از 1381 حسب مورد از یکی از روش های زیر استفاده نمایند.

الف) چنانچه در اسناد و مدارک ارائه شده مبلغ ارز کالای وارداتی مشخص باشد ارزش پروانه به شرح زیر محاسبه می شود:

هزینه های واردات کالا+ ( مبلغ ارز× میانگین نرخ گواهی سپرده ارزی(ماه خرید ارز)= قیمت تمام شده کالا.

ب) در صورتی که مبلغ ارز مشخص نباشد و یا مودی اسناد و مدارک ارائه ننماید و مبنای محاسبه ارزش، بر اساس فهرست واصله از شرکت خدمات محاسبه الکترونیکی باشد، محاسبه به شرح زیر انجام می شود:

هزینه ریالی واردات+ { میانگین نرخ گواهی سپرده ارزی ماه خریدارز× ارزش ریالی کالا در فهرست واصله}

ارز شناور در ماه خرید ارز (1755ریال)

= قیمت تمام شده کالا.

پ ) در خصوص عملکرد سال 1381 و بعد، مفاد بخشنامه شماره 3450/ 6217-211 مورخ 10/3/83 ملاک عمل خواهد بود.

استعلام بدهی مالیاتی کارت بازرگانی
در جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره استعلام بدهی مالیاتی کارت بازرگانی و عوارض و مالیات کارت بازرگانی می توانید با ثبت شرکت ایلیا تماس بگیرید.

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی حقوقی
زمانی که بتوانند ثابت کنند واردات توسط افراد دیگری بوده و تنها از کارت پیله وری آنها استفاده شده و ابته بتوانند با مدرک و ادله ثابت کنند. ( البته در این بخش فراموش نکنید فردی که کارت پیله وری اش را واگذار کرده و درازای آن مبلغی دریافت کرده با توجه به میزان مبلغ دریافتی مشمول مالیات می شود.

روش محاسبه ی مالیات افرادی که برای مالیات در نظر گرفته شده از کارت پیله وری اعتراض داشته اند:

اگر کارت بازرگانی دریافت کرده اید بر اساس قانئون 131 باید :

اشخاص حقوقی که سود درامدشان 3 میلیون تومان است 15 درصد مالیات سالانه پرداخت کنند.

کسانی که 10 میلیون تومان است 29 درصد از سود سالانه درآمد.

25 میلیون تومان سود درامد 25 درصد سود سالیانه .

افرادی که سود درامدشان 100 میلیون تومان است 30 درصد از درامد سالیانه.

و بالای 100 میلیون سود درامد 35 درصد از سود سالیانه.

مالیات علی الحساب کارت بازرگانی
اشخاصی که کارت بازرگانی را دریافت کرده اند در فرایند واردات قطعی باید 4% از واردات کالا را به صورت مجموع ارزشی گمرکی و حقوق ورودی پرداخت کنند.

چه کسانی از پرداخت 4% مالیات علی الحساب معافند:

واحدهای تولیدی که پروانه بهره برداری و کارت بازرگانی دارند و ماشین های خط تولیدی برای واحدهای تولیدی که جواز تاسیس دارند از پرداخت 4% مالیات علی الحساب معاف هستند. کارت های بازرگانی که رتبه طلایی دارند بعد از دریافت نمودن تاییدیه از جانب اتاق صنایع و معادن مربوطه می توانند از پرداخت 4% از مالیات علی الحساب معاف شوند. وقتی سازمان امور مالیاتی کشور سند تسویه شده را عرضه و کارت های بازرگانی که خوش حساب هستند را معرفی کند می تواند از پرداخت 4% مالیات علی الحساب معاف گردد. کلیه دستگاه های اجرایی دارای ردیف بودجه ای کشور همانند وزارتخانه ها ، موسسات و سازمان های دولتی و شهرداری.

موسسه ها، وزارتخانه ها،شهرداری ها و سازمان های دولتی که شامل تمامی دستگاه های اجرایی می باشد از پرداخت 4% از مالیات علی الحساب معاف هستند. کالاهایی که جنبه تجاری ندارد و از طریق پست آورده شده اند.

تمامی کالاهایی که ازطریق پست فرستاده شده اند و کالاهایی که بعنوان کالاهای تجاری محسوب نمی شوند از پرداخت 4% مالیات علی الحساب معاف هستند. نکته قابل توجهی وجود دارد و ان این است که دارندگان کارت پیله وری و کارت بازرگانی و کلیه وارد کنندگان مانند اشخاص حقیقی و حقوقی و اشخاصی که شامل موارد فوق نمی شوند و کارت بازرگانی ندارند باید 4% مالیات علی الحساب را پرداخت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *