مراحل انجام عملیات اعتبار اسنادی(LC)
قبل از انجام هر عملیاتی (گشایش اعتبار) خریدار در ایران به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با فروشنده و یا نماینده خود مثلا در آلمان قرارداد تنظیم می نماید که کلیه شرایط و مقررات طرفین در آن قید میشود و انجام عملیات هم بر اساس آن صورت میپذیرد.
پس از تنظیم قرارداد، خریدار کالا و یا خدمات از بانک خود در ایران تقاضای گشایش اعتبار اسنادی مینماید. بانک خریدار کالا و یا بانک گشایش کننده (پس از دریافت مدارک لازم از مشتری خود شامل پروفرم و پشتوانه های مورد نیاز) برای دریافت وجه بابت گشایش اعتبار اسنادی در حال حاضر در صورت معتبر بودن مشتری(به صلاحدید مسئولین شعبه) 10% به صورت نقدی و 90% بقیه را در سررسید اسناد دریافت مینماید و اما در صورتی که مشتری اعتباری نباشد باید 100% وجه مورد معامله را به طور نقد به بانک پرداخت نماید.
بانک ایرانی(که همان بانک گشایش کننده میباشد) به بانک ابلاغ کتتده یا معامله کننده (که همان بانک فروشنده کالا و خدمات است) مثلا در آلمان L/C را ابلاغ می نماید، سپس بانک ابلاغ کننده L/C را به فروشنده کالا و خدمات ابلاغ میکند و فروشنده پس از رویت ابلاغ و شرایط آن، کالا یا خدمات را طبق قرارداد به مقصد مورد نظر با شرایط خاص(تحویل در عرشه، تحویل در گمرک، تحویل در گمرک کشور خریدار و یا تحویل در انبار و….) انجام میدهد و اسناد حمل مدارک مثبته لازم را به بانک خود ارائه میدهد. پس از تحویل اسناد توسط فروشنده وجه کالا را دریافت مینماید، بانک ابلاغ کننده و یا بانک معامله کننده خارجی، اسناد را برای بانک گشایش کننده و یا بانک خریدار ارسال و یا به زبان تجار اسناد را معامله میکند و بانک گشایش کننده مثلا در ایران وجه اسناد پس از تحویل با شرایط خاص به بانک خارجی پرداخت مینماید( البته بانک ابلاغ کننده و بانک معامله کننده میتواند جدا از هم و یا هر دو یک بانک باشند). اگر بانک ایرانی گشایش کننده با بانک خارجی فروشنده کالا، با یکدیگر معامله و یا ارتباطی نداشته باشند، در اینجا بانک ثالثی تحت عنوان بانک معامله کننده وارد عمل میشود.
پس از اینکه اسناد قبولی به بانک گشایش کننده در ایران رسید و بانک ایرانی مبلغ اسناد را به بانک خارجی در المان پرداخت نمود بانک المانی به فروشنده کالا ابلاغ و وجه ان را پرداخت مینماید(در صورت یوزانس در سررسید وجه پرداخت میشود).
بانک گشایش کننده پس از دریافت اسناد از خارج به خریدار کالای ایرانی (مشتری) رسید اسناد را اعلام مینماید، سپس مشتری به بانک مراجعه کرده و در صورت مانده بدهی بقیه آن را پرداخت میکند، سرانجام اسناد را به گمرک تحویل و جهت دریافت کالای خود اقدام مینماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *