اخذ رتبه و گرید شرکت ها
رتبه یا در زبان انگلیسی گرید به معنای مقام، شأن، منزلت و پایه است. در دستگاه‌های دولتی، کارمندان، خدمات ارگان‌های دولتی یا خصوصی، بخش های اداری، قضایی، پزشکی افراد با توجه به قوانین و نحوه کار و سوابق تحصیلی رتبه های مختص خود را دریافت می کنند که می توانند با تغییر هر یک از موارد بالا از جمله سابقه تحصیلی، نحوه فعالیت و … رتبه خود را تغییر دهند. اخذ رتبه برای برخی شرکت ها ضروری می باشد. از جمله شرکت هایی که اخذ رتبه برای ان ها ضروری می باشد شرکت هایی هستند که در زمینه پیمان کاری فعالیت می کنند زیرا این رتبه بندی به شرکت های کارفرما میزان توانایی سازمان را در قبال ارائه خدمات مربوط به حوزه خود نشان می دهد.

یکی از عواملی که باعث ایجاد فضای رقابتی در بین شرکت ها می شود اخذ رتبه می باشد. رتبه هر شرکت نشان دهنده کمیت و کیفیت خدمات و برنامه های آن شرکت می باشد به همین دلیل هر شرکت برای داشتن قراردادهای همکاری با سرمایه گذارها، سایر شرکت ها و سازمان‌های دولتی، باید برای اخذ رتبه اقدام کند.در این میان بحث رتبه بندی در شرکت‌ها از اهمیت مهمی برخوردار است که باید به آن توجه نمود. لذا رتبه بندی شرکت ها می تواند آیینه تمام نمایی از وضعیت یک شرکت را به نمایش گذاشته و کیفیت و کمیت برنامه های آنها را نشان دهد.
برخی نکات مهم در مورد اخذ رتبه
رتبه هر شرکت از عدد ۱ شروع می شود و تا عدد ۵ ادامه می یابد که بهترین و عالی ترین رتبه که هر شرکت می تواند کسب کند رتبه ۱ می باشد و کمترین رتبه نیز عدد ۵ است که شما باید در تلاش باشید رتبه شرکت خود را به عدد یک برسانید. شرکت ها برای دریافت رتبه از لحاظ فنی و مالی مورد ارزیابی قرار می گیرند سپس با توجه به نتیجه ارزیابی رتبه مناسب را دریافت می کنند. داشتن رتبه بهتر می تواند در ارزیابی شرکت ISQI (سنجش رضایت مندی مشتریان) بسیار مفید واقع شود و شرکت شما را به عنوان بهترین شرکت در زمینه فعالیت کسب و کارتان معرفی کند.

اخذ رتبه مشاور، به میزان توانایی که از طرف معاونت راهبردی ریاست جمهوری داده می شود، بستگی دارد. به صورت کلی، میزان رتبه از ۱ تا ۵ تقسیم بندی می شود و هر شرکتی که سابقه مناسب، مشاوره ی زیاد، کارایی کافی در حوزه فعالیت خود را داشته باشد، به نظر معاونت ریاست جمهوری رتبه های بالاتر به آن تعلق می گیرد. هم چنین بخش دیگری از میزان رتبه بر اساس عملکرد سازمان در قبال هزینه های دریافتی از پروژه ها، تخمین زده می شود. به هر حال برای سازمان هایی که رتبه های پایینی دارند و می خواهند رتبه خود را افزایش دهند پیشنهاد می شود که تعداد پروژه های بیشتری را دریافت کنند.

نحوه اخذ رتبه و گرید
شرکت های پیمان کاری و مشاوره ای که قصد دارند با سازمان های دولتی قرارداد های طولانی مدت و بلند ببندند باید نسبت به دریافت رتبه اقدام کنند. ما در این قسمت می خواهیم شرایط اخذ رتبه و نحوه آن را توضیح دهیم.

همان طور که در قسمت بالا گفتیم شرکت های پیمان کاری و شرکت های مشاوره ای باید به اخذ رتبه اقدام کنند. بهتر است بدانید رتبه برای شرکت های پیمان کاری با توجه به سابقه آن ها، توان مدیریتی و مالی و هم چنین تعداد افراد کارشناس فعال در سازمان از عدد ۱ تا ۵ می باشد ولی برای شرکت های مشاوره ای این عدد از ۱ شروع می شود و تا غدد ۳ ادامه می یابد. توجه کنید که اکثر شرکت ها نمی توانند بدون داشتن رتبه یا گرید به فعالیت خود ادامه دهند زیرا کارفرما ها با توجه به رتبه با شرکت ها همکاری می کنند. در این راستا همه شرکت های پیمان کاری و مشاوره ای برای فعالیت باید هرچه سریع تر به اخذ رتبه اقدام کنند.

مبنای اخذ رتبه چه چیزی می باشد؟
در اولین مرحله سؤالی که برای همه افراد پیش می آید این است که بر چه مبنایی برای یک شرکت رتبه اخذ می شود؟

از مهم ترین عواملی که در اخذ رتبه دخالت دارد توانایی مالی، فنی، کیفی و کمیتی استانداردهای یک شرکت برای انجام همکاری با پروژه ها می باشد. البته می توان گفت امروزه یکی از پارامتر هایی که در افزایش و کاهش رتبه یک کشور دخیل می باشد رضایت ارباب رجوع می باشد. گاهی یک شرکت، رتبه شرکت دیگر را خریداری می کند و به این ترتیب موفق به اخذ رتبه می شود و بیشتر مواقع، شرکت های برتر با تکیه بر فاکتورها، ملاک ها و استانداردهای لازم، اقدام به اخذ رتبه برای شرکت خود می کنند.

برای این که بخواهید رتبه شرکت خود را به بهترین رتبه برسانید باید توجه کنید که در کنار شرایط عمومی، شرایط اختصاصی را نیز داشته باشید. که در این قسمت می خواهیم توضیحات مربوط به این شرایط را بیان کنیم.

سامانه ساجات چیست؟
ساجات مخفف سامانه جامع تشخیص صلاحیت شرکت ها می باشد که یکی از سازمان ها تحت نظارت و معاونت ریاست جمهوری کشور می باشد که در خصوص ثبت شرکت و اخذ گرید و رتبه بندی شرکت ها فعالیت می کند. در حال حاضر شرکت ها و کسب و کار ها در اولین مرحله نام و مشخصات شرکت تازه بنا شده خود را در این سامانه ثبت می کنند به همین دلیل آشنایی کامل با این سایت دارند و همیشه در ارتباط اند.

اگر تا کنون در ساجات ثبت نام نکرده اید، همین الان به آدرس وب سایت ساجات مراجعه کرده و با وارد نمودن اطلاعات شرکت و مشخصات خود، در این سامانه ثبت نام کنید و کد رهگیری و شناسه ورود خود را دریافت نمایید. ثبت نام در این سایت ضروری است زیرا می توانید از این طریق اقدام به اخذ رتبه کنید و با انجام مراحل لازم رتبه شرکت خود را دریافت کنید.

چه شرایطی برای اخذ رتبه لازم است؟
بهتر است بدانید همه شرکت ها نمی توانند اقدام به اخذ رتبه کنند، شرکت شما باید شرایطی را دارا باشد تا بتوانید اقدام کنید ما در این قسمت به برخی از این شرایط اشاره می کنیم:

مدیران و اعضای هیئت مدیره نبایستی در یکی از بخش های دولتی شاغل باشد.
شرکت شما نبایستی دارای سوء پیشینه ای داشته نباشد که معمولاً برخی از شرکت ها به دلیل داشتن سوء پیشینه از انجام پروژه های زیادی محروم می شوند.
دو نفر از اعضای هیئت مدیره هم بایستی سابقه بیمه ۳ ساله داشته باشند.
حداقل نصف اعضای هیئت مدیره دارای مدرک کارشناسی داشته باشند.
یکی از اعضای هیئت مدیره بایستی حداقل ۷ سال سابقه بیمه داشته باشد و ترجیحا سابقه بیمه آن توسط یک شرکت معتبر و دارای رتبه رد شده باشد.
شرایطی که در این قسمت گفته شد بیشتر برای شرکت های عمومی بوده که شما می توانید در صورت دارا بودن این شرایط نسبت به اخذ رتبه یا گرید شرکت خود اقدام کنید.

برخی از نکات مهم شرایط اخذ رتبه و گرید
همان طور که میدانید اولین کاری که شما باید در این باره انجام دهید ثبت شرکت خود در این زمینه می باشد. همچنین باید توجه کنید که حداقل نیمی از اعضای هیئت مدیره شرکت دارای مدرک کارشناسی و بالاتر باشند تا شرکت شما بتواند رتبه قابل قبولی دریافت کند.

مورد دوم این است که یکی از مهندسین شرکت بایستی حداقل ۳ سال سابقه کار و بیمه رد شده در این زمینه را داشته باشد. این مورد هر چقدر بیشتر باشد در پایین آمدن رتبه گرید سازمان تأثیر گذارتر است. هم چنین اگر سازمانی دارای ۲ مهندس با سابقه بیمه در دو حرفه باشد می تواند برای این دو حوزه اقدام به اخذ رتبه کند.

رتبه بندی شرکت ها در ۵ شاخه زیر انجام می پذیرد:
پیمانکاران
مشاوران
سازمان های انفورماتیک
شرکت های فعال در زمینه EPC
انبوه سازان
شرایط عمومی لازم برای اخذ رتبه:
نداشتن اشتغال به کارهای دولتی برای مدیران
نداشتن ممنوعیت یا محرومیت کاری و یا نداشتن سوء پیشینه
شرایط اختصاصی لازم برای اخذ رتبه
اولین شرط اخذ رتبه، ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها می باشد.
به کار گیری یک مهندس با ۷ سال سابقه کار و بیمه از شرکتی که رتبه دار می باشد.
به ‌کارگیری دو مهندس با سابقه و مرتبط، به مدت سه سال در شرکت مورد نظر.
باید حداقل مدارک تحصیلی اعضای هیأت مدیره لیسانس باشد.
چه مراحلی برای اخذ رتبه باید طی شود؟
در این بخش مراحل لازم برای اخذ رتبه گفته می شود البته این مراحل بعد از اینکه شرکت شما تمامی شرایط عمومی و اختصاصی اخذ رتبه را دارا بود، آغاز می شود.
در اولین مرحله شما باید در سامانه ساجات ثبت نام کنید و اطلاعات خواسته شده را وارد سایت کنید. توجه کنید که شما برای این کار ابتدا باید عضو سایت شده و حساب کاربری داشته باشید. برای تخمین رتبه شرکت باید شما اطلاعات و مدارک لازم را وارد سامانه کنید تا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

هم چنین به دلیل امکانات کافی در این زمینه، لزومی به حضور فعال نماینده مدیریت سازمان نیست و احتمالاً در برنامه های آتی برای اخذ رتبه پیمانکاری ، از مدیریت شرکت دعوت به عمل می آید.

مراجعه به سامانه اینترنتی(sajat.mporg.ir)، با گرفتن شناسه و رمز می توانید به درج اطلاعات و مستندات خواسته شده در سامانه اقدام کنید.
پس از اینکه کارشناس مربوطه تأیید صلاحیت دادند، شناسه و رمز دوم دریافت شده و می توانید مدارک را بارگذاری نمایید.
مدارک و پرونده جهت بررسی به سازمان مربوطه ارسال می گردد.
در صورت تأیید، پرونده الکترونیکی برای ادامه به استانداری ارسال می شود.
تأیید نهایی مدارک به صورت حضوری و توسط معاونت فنی و عمرانی استانداری صورت می پذیرد.
در پایان، دستور کارتکس شرکت صادر می شود.
چه مدارکی برای اخذ رتبه لازم است؟
مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه بندی به عواملی مانند نوع شرکت بستگی دارد و در صورت کلی مدارک لازم برای اخذ رتبه عبارت است از:

ابتدا فرد متقاضی باید شرایط و ضوابط آئین نامه مصوب معاونت راهبردی را داشته باشد، تا عدم صلاحیت نشود.
ارائه آخرین نسخه اساسنامه شرکت (یک نسخه).
ارائه آخرین نسخه اظهارنامه ثبتی شرکت( دو نسخه).
ارائه آخرین صورتجلسه مجمع عمومی با حضور سهامداران.
ارائه کپی سند مالکیت یا اجاره نامه دفتر اصلی شرکت.
ارائه مدارک دال بر آخرین تغییرات شرکت در ۱۵ سال اخیر.
ارائه آگهی درج در روزنامه های رسمی کشور همراه با تاریخ انتشار روزنامه در بالای صفحه.
همان طور که در مطالب فوق گفته شده رتبه برای شرکت های پیمان کاری از ۱ تا ۵ و برای شرکت های مشاوره ای از ۱ تا ۳ در نظر گرفته می شود. متصدی امور رتبه بندی و اخذ رتبه درحال حاضر معاونت فنی و عمرانی استانداری می باشد. هر شرکت برای کسب بهترین رتبه باید بتواند رتبه و امتیاز خود را به حد نصاب لازم برساند تا با اعطای رتبه بندی، صلاحیت شرکت احراز شده و زمینه سودآوری و اجرای پروژه های بزرگ برای آن ها فراهم گردد.

اخذ رتبه برتر می تواند نشانه رشد و پیشرفت یک شرکت باشد. با توجه به رتبه های اخذ شده توسط شرکت ها، سرمایه گذارها به راحتی می توانند با مشاهده صلاحیت آنها و همچنین، توان مالی، اداری، اجرایی و کاری آن‌ ها، با اتخاذ تصمیمی درست، پروژه های خود را به شرکت هایی بسپارند که شایستگی انجام آن‌ ها را دارند.

هزینه اخذ رتبه و گرید شرکت چقدر است؟
مراحل اخذ رتبه به هزینه های نیاز دارد که به دو قسمت تقسیم می شوند: هزینه های مستقیم و هزینه های غیر مستقیم. هزینه های مستقیم شامل فیش واریزی به صندوق سامانه ساجات می باشد که هر شرکتی که تمایل به اخذ رتبه را دارد باید این هزینه را پرداخت کند که این هزینه برای تمامی شرکت ها یکسان نمی باشد.

هزینه های غیرمستقیم مربوط به امکانات رفاهی شرکت می باشد. این هزینه بسته به امکانات موجود در شرکت متفاوت است. شرکت شما علاوه بر این که خدمات مورد نیاز ارباب رجوع را ارائه می کند باید اراستگی و ارامش لازم را داشته باشد برای مثال در برخی از شرکت ها کارکنان از لباس فرم استفاده می کنند همچنین فضای شرکت بسیار شیک و مدرن می باشد که همه این ها نیاز به هزینه دارند. لازم به ذکر است هزینه مستقیم در مقابل هزینه های غیر مستقیم ناچیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *