اظهارنامه مالیات خودرو: در پایان سال کلیه صاحبان تاکسی، خودروهای باری، خودروهای راه سازی و عمومی موظف به پرداخت مالیات درآمد کسب شده خود هستند.

این افراد با در دست داشتن مدارک لازم و مراجعه به دفاتر پست یا دفاتر پیشخوان دولت می توانند اقدام به خود اظهاری مالیات کنند.

اظهارنامه متوفی: وارث فرد متوفی وظیفه دارد اظهارنامه را ظرف مدت 1 سال از تاریخ فوت متوفی تهیه کند و کلیه اقلام ماترک متوفی را با تعیین میزان ارزش آن به همراه تاریخ و زمان فوت به همراه دیگر مدارک لازم برای سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

اظهارنامه عملکرد املاک: طبق ماده 80 اظهارنامه مالیاتی، کلیه افرادی که بر روی ملک خود معاملاتی انجام می دهند موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود ظرف 30 روز از تاریخ انجام معامله هستند.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده: مشمولین قانون مالیات بر ارزش افزوده هر 3 ماه یک بار با فرجه 15 روزه موظف هستند از طریق سامانه، اظهارنامه ارزش افزوده را ارسال کنند تا با پرداخت به موقع مالیات خود، مشمول جریمه دیرکرد پرداخت نشوند.

اظهارنامه مالیاتی اصلاحی: اگر مودی (پرداخت کننده) متوجه شود در ترازنامه یا حساب های سود و زیان ارسال شده به سازمان دارایی اشتباهاتی به وجود آمده است، برای اصلاح اظهارنامه اولیه می تواند ظرف مدت 1 ماه از تاریخ انقضاء مهلت تسلیم، اظهارنامه مالی اصلاحی را تنظیم کند.

اظهارنامه مالیاتی برآوردی: زمانی که مالیات دهنده اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی نکند، از طرف سازمان امور مالیاتی برای مودی اظهارنامه ای به صورت برآورد پرداخت مالیات تنظیم می شود.

خود اظهاری چیست؟
یکی از روش های ارائه اظهارنامه مالیاتی که به عنوان یک امتیاز برای مودیان محسوب می شود، خود اظهاری مالیاتی است. در روش خود اظهاری مالیاتی مودیان حقیقی و حقوقی با ارسال مدارک لازم به سازمان امور مالیاتی در جهت محاسبه و پرداخت مالیات، پیش قدم می شوند.
در روش خود اظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی بدون هیچ کم و کاستی میزان مالیات خود را بدون دخالت کارشناسان مالیاتی اعلام می کنند.

پس از بررسی مدارک ارسال شده توسط کارشناسان مالیاتی و عدم تخلف از قوانین در روش خود اظهاری، پرداخت مالیات بر اساس مقدار اعلام شده برای شخص در نظر گرفته می شود.

نکته مهم
شرکت هایی که به مدت 3 سال از طرف سازمان امور مالیاتی اظهارنامه آنها مورد تایید باشد و اعتراضی به مالیات خود نداشته باشند، 5% به آنها جایزه خوش حسابی برای پرداخت مالیات تعلق می گیرد.

مدارک لازم جهت ثبت خود اظهاری
تکمیل فرم درخواست گواهی ثبت خود اظهاری
تصویر آگهی ثبت شرکت به همراه آخرین تغییرات در روزنامه رسمی
برگه نتایج آزمون انطباق با استاندارد از آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد
تصویر گواهی و یا آگهی ثبت نام یا علامت تجاری در روزنامه رسمی
تصاویر مدارک، مستندات و تفاهم نامه های فی مابین، چنانچه محصول تحت لیسانس یا به سفارش تولید شود
تصاویر ثبت ها، گواهی ها و نشان های دریافت شده مرتبط با محصول از سایر سازمان ها
شرح دقیق مشخصات فنی کالا
اسناد تکمیلی خود ارزیابی های صورت گرفته جهت اثبات و تداوم انطباق کالا با استانداردهای لازم
شرح مشخصات افراد با تجربه و متخصص شاغل، با ذکر سوابق علمی و مستندات
مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟
فرض کنید زمان ارسال اظهارنامه عملکرد مالی فرا رسیده و باید به سامانه الکترونیکی اظهارنامه مراجعه کنید. اولین قدم اطمینان از اتصال اینترنت به رایانه است.

پس از مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی، مودیان باید اظهارنامه را دانلود و سپس نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را که در سه نسخه اظهارنامه مالی اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی و املاک ارائه می شود، به نسبت موقعیت شغلی و فردی خود دانلود کنند.

حالا نوبت به ورود داده های درخواستی در سیستم اظهارنامه مربوطه می رسد که باید در نهایت دقت این اطلاعات ثبت شود. یکی دیگر از مراحل اظهارنامه که بسیار نیز مهم می باشد، دریافت اطلاعات هویتی از سامانه ثبت نام مالیات است. در قدم بعد لازم است مودیان حقوقی ترازنامه و جدول های مالی خود را تکمیل کنند.

چاپ و بررسی نسخه پیش نویس اظهارنامه مالی و ارسال نهایی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور از دیگر مراحل فرآیند ارسال اظهارنامه است.

با دریافت کد رهگیری و صدور الکترونیکی قبض مالیاتی، کلیه مراحل ارسال اظهارنامه با موفقیت به پایان می رسد و امکان پرداخت قبض مالیاتی به صورت الکترونیکی برای شما فراهم است.

مدارک مورد نیاز تکمیل اظهارنامه مالیاتی

  • کلیه مدارک شرکت، اجاره نامه ها و مجوزهایی که توسط مراجع ذی صلاح صادر شده است.
  • مدارک قانونی شرکت از جمله اساسنامه شرکت با آخرین تغییرات و موضوع فعالیت شرکت
  • سند قانونی یا اجاره نامه شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و صاحبان امضاء و اسنادی که بار قانونی آن تعهدی است
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
  • صورت گردش عملکرد و سود و زیان کلیه اشخاصی که مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد طبق قانون هستند
  • مبلغ فروش و درآمد داخل و خارج از کشور
  • گواهی گردش حساب که مهر موسسه یا شرکت بر روی آن باشد
  • صورت بهای تمام شده خدمات یا کالای ساخته شده و فروش رفته
  • کلیه قراردادهایی که شرکت با اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی یا خصوصی اعمال کرده است
  • کد رهگیری و شماره ثبت دفاتر قانونی
  • گردش حساب تعدیلات سنواتی و مانده سود و زیان دوره قبل
  • مدارک و سند پرداخت مالیات هایی که در دوره های گذشته پرداخت شده و برای کسر مالیات به تایید سازمان امور مالیاتی رسیده باشد
  • ارسال کارت بازرگانی در صورت وجود
  • رمز عبور، کد کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام
  • گواهی حساب های سال های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات
  • دیگر اسناد مورد نیاز که به تشخیص اداره دارایی باید تهیه شود

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند؟

طبق قوانین مالیاتی ایران، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی زیر موظف به تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند:

  • کلیه افراد حقیقی و حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت تجاری هستند.
  • اشخاص غیر ایرانی که در ایران به روش های مختلف مانند واگذاری امتیازات موفق به کسب درآمد شده اند.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی مقیم در ایران که دارای فعالیت در داخل و خارج از کشور هستند
  • افرادی که در خارج از ایران اقامت دارند و فعالیت و درآمد آنها از طریق ایران می باشد.

از سوی دیگر برخی از افراد نیز هستند که ملزم به تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی نیستند. این افراد و گروه ها شامل شهرداری ها، موسسات دولتی، شرکت های تعاونی کارگری، کارمندی، دانش آموزی، عشایری و صیادی و همچنین سازمان هایی که بودجه آنها از طرف دولت تامین می شود.

برنامه ریزی مالیاتی چیست؟

برنامه ریزی مالیاتی فعالیت ها و تجزیه و تحلیل وضعیت مالی یک سازمان یا شرکت است که با برنامه ریزی قبلی جهت به حداقل رساندن بدهی های مالیاتی انجام می شود. از طریق برنامه ریزی مالیاتی کلیه عناصر مالی در کنار هم با کارآمدترین روش ممکن مالیاتی کار می کنند.

به طور معمول استراتژی های برنامه ریزی مالیاتی، برای کمک به کسب و کارها در جهت رسیدن به اهداف مالی و تجاری است. برنامه ریزی مالیاتی علاوه بر کمک به ثبت و ارسال بهتر اظهارنامه مالیاتی، در مشاغل کوچک و بزرگ نیز نقش مهمی در دستیابی به موارد زیر دارد:

  • کاهش نرخ مالیات
  • کنترل بیشتر در هنگام پرداخت مالیات
  • کاهش میزان درآمد مشمول مالیات

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که همیشه قوانین جدید و هزینه های متغیر وجود دارد، بنابراین بررسی های منظم مهم هستند.

پرداخت اظهارنامه مالیاتی 98

همان طور که تا این قسمت مطلب متوجه شدید، سازمان امور مالیاتی بر اساس هزینه ها و درآمد انجام شده اشخاص حقیقی و حقوقی طی مدت یک سال مالی و گزارشاتی که در پرونده اظهارنامه مالیاتی خود ارائه می کنند، مبلغی را به عنوان مالیات پرداختی تعیین می کند.

یکی از سوالاتی که مودیان می پرسند درباره نحوه پرداخت مالیات است.

مودیان می توانند در زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی خود در سامانه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی درخواست صدور قبض مالیاتی کنند و با مراجعه به لینک دریافت قبض مالیاتی و ارائه شماره پیگیری ثبت نام شماره اقتصادی و شماره رهگیری لیست پرداخت مالیات را دریافت و از طریق سامانه پرداخت الکترونیک مالیات یا دستگاه POS اقدام به پرداخت مالیات خود کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *