از لوگو یا نشان تجاری جهت به وجود آوردن تمایز مابین خدمات یک شرکت با شرکت دیگر و یک شخص حقیقی با سایر شخصیت های حقیقی استفاده می گردد و در واقع به عنوان ابزاری جهت معرفی نمودن محصولات یک شرکت در بازار دارای کاربرد می باشد. بر اساس قانون تجارت ایران ، لوگو الزاما نباید به ثبت برسد اما چنانچه به ثبت برسد باید به وسیله دولت جهت حفظ حقوق و مالکیت آن برای فرد ثبت کننده و مالک برند حمایت گردد.

به خاطر رقابت تنگاتنگی که میان انواع شرکت های دخلی و خارجی در موضوعات اقتصادی و تجاری وجود دارد بهتر می باشد که برند یا لوگو به ثبت رسانده شود تا به این طریق شخص یا اشخاصی نتوانند از منافع و اعتبار آن به سود خود و ضرر مالک برند استفاده نمایند.
مراحل مختلف ثبت لوگو
جهت به ثبت رساندن برند یا لوگو باید مراحل قانونی آن را به طرز صحیحی دنبال نمود. کلیه این مراحل با نظر و دیدگاه مشاوره ثبت شرکت و متخصص در موسسه حقوقی ذهن ناب دنبال می گردد تا مانع از هزینه های اضافی و دوباره کاری گردد. فرد متقاضی ثبت لوگو لازم می باشد که مدارکی را که در زیر ذکر خواهد شد را تهیه نموده و سپس بر اساس روند زیر امر ثبت لوگو را دنبال نماید.

وارد شدن و ثبت نان در سایت مالکیت معنوی و در بخش ثبت علائم تجاری:
جهت نیل به این هدف شما باید مدارک خود را مهیا ساخته باشید و سپس به سایت اداره مالکیت معنوی به آدرس Sherkat.ssaa.ir باید مراجعه کنید. آدرس سایت متعلق به اداره مالکیت صنعتی می باشد اما در زمان ورود به سایت در قسمت چپ سایت بایست اداره مالکیت معنوی را انتخاب نموده و وارد گردید. سپس درخواست خود را وارد می نماید و کلیه مدارک و مستندات و اظهارنامه لوگو خود را در این بخش بر اساس دستورالعمل ها وارد می سازید.

باید در زمان ورود اطلاعات در سایت اداره مالکیت معنوی به موارد زیر دقت کنید:
باید اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی که قرار می باشد مالک لوگو شود را وارد سازید.
در بخشی هم بایست اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی شرکت را وارد کنید که به خاطر نیاز جهت ارسال رمز و ابلاغیه های احتمالی به او است.
باید طبقه کالا و خدمات به دقت انتخاب و مناسب با موضوع شرکت شما باشد.ولی باید اشاره کنیم که بعدا تغییر این طبقات امکان پذیر می باشد.
چنانچه در قسمت ورد مدارک نیاز است مورد دیگری را هم بارگذاری نماید بایست در قسمت ضمائم اختیاری این مدارم بارگذاری گردد.
باید هزینه های ثبت برند یا لوگو را به صورت اینترنتی پرداخت کنید لذا دارا بودن رمز دوم الزامی می باشد.
در پایان پروسه ثبت نام لوگو در سایت برای شما اطلاعات پایمک و همین طور کد پیگیری و شماره ثبت برند ارسال و نمایش داده می گردد . بهتر است که آن را یادداشت و ذخیره نماید تا بتوانید در مراحل بعدی از آن استفاده نمایید.
چرا باید برند و لوگو را ثبت شود ؟
دنیای تجاری , یک دنیای رقابت است بین تولید کنندگان و دلالان بازار و مافیایی که همیشه در کمین بهترین محصولات و خدمات نشسته اند . دلایل واضحی برای ثبت لوگو و برند وجود دارد.

تشخیص محصولات مشابه از همدیگر و انتخاب مناسب برای مشتری
برند و لوگو ابزار بازاریابی شرکت ها هستند
تمایز محصولات و خدمات شرکتها و اشخاص حقیقی از همدیگر
برند و لوگو دارایی ارزشمندی برای کسب و کار می باشد .
تشویق شرکتها برای حفظ , سرمایه گذاری و بهبود کیفیت محصولات
برای دریافت تسهیلات می تواند مفید باشد.
کسی نمی تواند به صورت غیر قانونی از محصولات شما در بازار عرضه کند.
مدت زمان بررسی ثبت برند و لوگو
زمانی که برای بررسی درخواست شما جهت ثبت لوگو طول خواهد کشید تقریبا 3 ماه از ورود اظهار نامه امکان دارد طول بکشد. ولی این حداکثر زمان می باشد . در نهایت با تایید درخواست شما تشکیل پرونده انجام گردد کهخ بهتر می باشد وکلای حقوقی موسسه ثبتی حقوقی ذهن ناب این کار شماررا انجام بدهند.

باید توجه شود که ثبت نهایی نیاز به پرداخت نمودن هزینه های نهایی و همین طور آگهی های ثبت برند دارد. بعد از نخستین انتشار آگهی لوگو در روزنامه رسمی دادگستری و رونامه ای کثیرالنتشار ، یک ماه به برند مهلت داده می شود. در صورتی که در طی این مدت فردی ادعا و شکایتی جهت برند و لوگو شما نداشت ،گواهینامه ثبت برند جهت شما برای مدت زمان 10 سال صادر خواهد گشت.

بعد از آن تقریبا هفته بعد آگهی دوم باید برای برند در روزنامه رسمی منتشرگردد. پس از 10 روز کاری با ارائه نمودن نسخه کپی تقاضانامه اولیه ثبت لوگو و رزونامه اول و دوم بایست جهت صدور پروانه 10 ساله ثبت لوگو یا برند اقدام گردد. این فرآیند هم امکان دارد نیاز به دو یا سه روز زمان داشته باشد.

چه کسانی امان دارد در مورد ثبت لوگو شما اعتراض کنند؟
اغلب احتمال دارد سه دسته از افراد به لوگو شما معترض باشند:

کسانی که برند یا لوگو شما درست شبیه و کپی از برند آن ها است.
کسانی که لوگو یا برند شما دارای شباهت زیادی به لوگو آن ها می باشد و امکان دارد سبب تداخل برند شما با مشتریان او را فراهم ساخته و اعتبار برند او از دست برود.
کسانی که ادعا مالکیت برند شما را دارند و اعتقاد دارند که برند پیش از این به وسیله ان ها استفاده می شده و یا به صورت کلی طرح برند مال آن ها می باشد و در حقیقت طرح برند مورد سرقت قرار گرفته است.
نقص داشتن در پرونده لوگو
در صورتی که نقصی در درخواست و پرونده شما جهت ثبت لوگو مشاهده گردد بایست بر اساس راهنمایی و مشاوره کارشناسان حقوقی این مشکلات برطرف گردد و موارد مورد اطلاع رسانی قرار گیرد. شما باید این کا را در زمانی که اداره مالکیت معنوی مشخص کرده است انجام بدهید . در غیر این شرایط ، در صورتی که زمان از دست برود و یا در کل اظهارنامه ثبت لوگو رد گردد دیگر امکان پیگیری آن وجود ندارد . باید دوباره با برطرف کردن مشکلات ارائه شده جهت ثبت لوگو اقدام گردد.
مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری یا لوگو:
مدارک اشخاص حقوقی
ارائه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات همانند تغییر نام ، آدری و تغییر مدیر عامل و همین طور روزنامه تاسیس همراه با قید تغییرات
ارائه کپی از مجوزهای شرکت مانند پروانه بهره برداری و جواز تاسیس
ارائه فتوکپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عمال شرکت
ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل
ارائه مهر شرکت
ارائه کردن یک نمونه از لوگو مورد تقاضا در ابعاد 10*10
مدارک اشخاص حقیقی
ارائه کپی شنانامه و کارت ملی متقاضی
ارائه کپی مجوز کسب و یا هر گونه مجوز فعالیت
ارائه کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی
ارائه کردن یک نمونه از لئگو مورد تقاضا در ابعاد 10*10
برای ثبت برند نیاز به مجوز است ؟
برای اشخاص حقیقی و حقوقی ثبت برند و لوگو امکانپذیر است و هر کدام شرایط خود را دارند . اما مهمترین چیز داشتن مجوزهای شرکت است + کپی کارت بازرگانی . مجوزها مانند : جواز تاسیس , جواز کسب , پرونده بهره برداری و …

آیا ثبت برند بدون جواز کسب ممکن است ؟
خیر

برای ثبت برند و لوگو یکی از مهمترین مدارکی که باید آماده کنید ؛ جواز کسب است . جواز کسب باید متناسب با فعالیت شما از سازمان مربوطه اخذ شود . پس دقت داشته باشید که این حواز کسب باید با فعالیت شما مطابقت داشته باشد.
مدت اعتبار برند و لوگو چقدر است ؟
برند و لوگو (علامت تجاری) در اداره مالکیت معنوی به مدت 10 سال ثبت می شوند . مالک برند و لوگو می تواند آن را برای دوره های ده ساله بعدی با پرداخت هزینه مقرر تمدید کند .

نکته مهم : بعد از پایان 10 سال اگر در این مدت صاحب برند و لوگو نتواسته تمدید کند نگرانی ندارد و یک دوره 6 ماهه ارفاق داده می شود که باید در این مدت اقدام به تمدید برند و لوگو کند.البته مالک علاوه بر پرداخت هزینه تمدید نیاز , یک هزینه جریمه نیز باید پرداخت کند که دو برابر هزینه تمدید است.

نقل و انتقال برند و لوگو
برای انتقال برند شخص دیگر مشکلی وجود ندارد و باید در اداره مالکیت معنوی به ثبت برسد . بدین صورت که باید مالک برند و لوگو درخواست انتقال برند و لوگو را کتبا به اداره مالکیت صنعتی اعلام کند . حتی مالک برند می تواند جزئی از علامت خود را انتقال دهد که برای این نیز اظهارنامه جداگانه باید تنظیم شود.

انتخاب اسم برند
چه اسمی انتخاب کنیم ؟

در ثبت برند و لوگو جواب دادن به اولین سوال : اینکه چه نامی برای برند انتخاب کنیم بسیار دشوار است و اهمیت زیادی نیز در آینده بازار تجارت شرکت یا شخص حقیقی خواهد داشت .

انتخاب اسم برند وطیفه مدیر بازاریابی شرکت و یا مشاور تجاری شخص حقیقی است . اما یکسری نکات هست که رعایت کردن آن می تواند در انتخاب اسم برند کمک کند .

بهتر است که اسمی را که انتخاب می کنید از نظر نگارشی آسان باشد , منحصر به فرد باشد , آینده نگری درش نهفته باشد . تلفظ راحت داشته باشد , کوتاه باشد , از مخفف کلمات استفاده شود , از برند های معروف یا برند دیگری تقلید نکنید , سعی کنید معنی داشته باشد. با رعایت این نکات می توانید یک اسم خوب برای ثبت برند و لوگو انتخاب کنید .

مزایای ثبت برند و لوگو
مهمترین مزیت ثبت لوگو تجاری جلوگیری از سوء استفاده از خلاقیت , فکر و ایده است . هستند افرادی که به دلیل آشنا نبودن با قانون روی یک محصول یا خدمات سالها کار کرده اند و به نتیجه مطلوب رسانده اند و بدون اینکه برند تجاری ثبت کنند اقدام به عرضه محصول به بازار کرده اند . و در نهایت افراد سود جو به راحتی از ایده و محصول این فرد سوء استفاده می کنند و حاصل یک عمر تلاش شخص یا شرکت را به نام خود تمام می کنند .بهترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاق ثبت برند و لوگو است .

از مزایای دیگه می توان به :

مشتریان به راحتی می توانند محصولات را از همدیگر تشخیص دهند .
لوگو و برند یک راهکار تبلیغاتی است که کسب و کار شما را رونق می بخشد.
به صورت قانونی می توانید برند خود را در اختیار اشخاص دیگر قرار دهید تا منبع در آمد مستقیم برای خود ایجاد کنید .
سوالات متداول
هزینه ثبت برند در 1400 چقدر است ؟

برای ثبت باید به سامانه اداره مالکیت معنوی مراجعه کرد .
هزینه های ثبتی شامل : ثبت اظهارنامه اولیه در سامانه , روزنامه رسمی نوبت اول , حق الثبت , روزنامه رسمی نوبت دوم + هزینه خدماتی موسسه ثبتی

برند و لوگو برای چه مدت ثبت می شود ؟

بند و لوگو به مدت 10 سال ثبت می شوند . بعد از اتمام این دوره باید اقدام به تمدید شود . در صورتی که در این مدت تمدید نشود مدت 6 ماه ارفاق در نظر گرفته می شود و مالک باید برای تمدید برند و لوگو علاوه بر هزینه تمدید حدودا دو برابر این هزینه نیز به عنوان جریمه باید پرداخت کند.

برای ثبت برند و لوگو نیاز به جواز است ؟

بله : یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری داشتن مجوز حوزه فعالیت است (جواز کسب ؛ جواز تاسیس ؛ پرونده بهره برداری )

مدارک لازم برای ثبت برند و لوگو ؟

برای ثبت برند تجاری فارسی و لاتین نیاز به مجوز فعالیت در حوزه مربوطه دارد . (جواز کسب , جواز تاسیس و…)

مدارک هویتی (کارت ملی ؛ شناسنامه )

اگر برند لاتین یا فاقد معنی باشد کارت بازرگانی ضروری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *