صورت معاملات فصلی چیست؟
موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات مربوط به مالیات صورت معاملات فصلی می باشد و قانون گذار در این ماده قانونی به روشنی صورت معاملات و مالیات مربوط به انها تفسیر کرده است . در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های فصلی امده است :

کلیه شرکت ها و سازمان هایی که عملیات و رویداد مالی دارند باید صورت این معاملات را به طور کامل و جامع بدون هیچ گونه نقص یا کتمان تا یک ماه پس از پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند در واقع مودیان باید در سال ۴ بار اقدام به تهیه صورت های مالی خود کرده و در مهلت مقرر به سازمان امور مالیاتی بفرستند تا مشمول جرایم مربوط به ان نگردند .
وضعیت معاملات کوچک در لیست معاملات فصلی
برای معاملات که گردش مالی عمده ای برای شرکت محسوب نمیشوند و جزو معاملات کوچک هستند ذکر صورت کامل و جزیی معامله لازم نبوده و فقط باید به صورت عنوانی و تایتل در یک مجموعه فهرست وار به سازمان امور مالیاتی ابلاغ گردند.

لزوم کد اقتصادی در ارسال معملات فصلی
برای ارسال صورت معاملات فصلی باید سازمان ها و شرکت ها اقدام به دریافت کد اقتصادی نمایند و پس از اخذ کد اقتصادی صورت معاملات فصلی خود را با کد اقتصادی دریافت شده به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند . اگر کد اقتصادی دیر صادر شود و احتمال گذشتن زمان ارسال صورت معاملات فصلی وجود داشته باشد مودیان باید با نام و نام خانوادگی و کد ملی خود اقدام به ارسال صورت معاملات فصلی نموده و هیچ عذری در این خصوص پذیرفته نیست.

تداخل زمان ارسال صورت مالی با صورت معاملات پایان سال
اگر ارسال صورت معملات فصلی با ارسال عملکرد مالی در پایان سال تداخل پیدا کند ارسال یکی به معنی عدم ارسال دیگری نخواهد بود و مودیان باید هر دو صورت را به صورت جداگانه به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند .

چه کسانی موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند ؟
کلیه افراد حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات های مستقیم موظف به ارسال صورت معاملات فصلی تا یک ماه از پایان فصل می باشند .

عدم ارسال صورت معاملات فصلی چه عواقبی دارد ؟
در صورت عدم ارسال صورت معاملات فصلی و یا عدم دریافت کد اقتصادی برای ارسال این صورت یا استفاده از کد اقتصادی دیگران برای این کار مشمول جریمه خواهد بود و این جریمه برابر یک درصد مجموع صورت معاملاتی که ارسال نشده خواهد بود و البته به میزان ده درصد هم جریمه برای عدم دریافت کد اقتصادی به ان اضافه می شود .

صورت معاملات فصلی به چه طریقی باید ارسال شود ؟
ارسال صورت معاملات فصلی می تواند به صورت سی دی یا افلاین یا به صورت آنلاین و از طریق الکترونیکی انجام شود .

حقوق و دستمزد پرسنل باید در معاملات فصلی ذکر شود ؟
حقوق و دستمزد پرسنل چون به طور مستقیم و در قانون جداگانه ای مشمول مالیات گردیده و مالیات آن اخذ میشود در لیست فهرست معاملات فصلی قرار نمیگیرد .

اگر خریدار محصول کد اقتصادی ارائه ندهد جریمه مربوط به آن چگونه است ؟
اگر در حین معامله خریدار کد اقتصادی خود را ارائه ندهد اما فروشنده مشخصات خریدار را به طور کامل به سازمان امور مالیاتی ارائه داده و جزییات معامله را لیست نماید فقط خریدار مشمول جریمه خواهد شد در غیر این صورت هم خریدار و هم فروشنده جریمه خواهند شد .

ارسال صورت معاملات فصلی بسیار مهم بوده و در قانون به صورت مشخص در خصوص آن صحبت شده است و در صورت عدم ارائه این صورت جرایم مشخصی هم در قانون به ان تعلق میگیرد به همین دلیل مودیان باید در موعد تعیین شده اقدام به ارسال صورت معاملات فصلی خود نمایند و در این خصوص می توانند از موسسات خدمات مالی مشاوره گرفته و کار را به انها بسپارند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *