طرح صنعتی چیست؟

طرح صنعتی یک نقش و نگار،یک ایده و یا یک فکر جدید است که با ثبت آن به فکر و ایده شخص مالکیت می بخشیم. در طرح صنعتی نوآوری بسیار حائز اهمیت است که فرد چیز جدیدی را ارائه دهد، اما علاوه بر نوآوری باید کاربرد عملی هم داشته و قابل مصرف باشد. اگر یک طرح نوآوری داشته باشد اما قابل مصرف نباشد و بودن کاربر بماند نه تنها ثبت نمی شود بلکه حتی طرح هم به حساب نمی آید. باید به یک نکته ریز در طرح صنعتی اشاره کرد، یک وجه تمایزی که بین ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع وجود دارد این است که در ثبت طرح صنعتی در ظاهر و شکل نو آوری می شود و باید قابل استفاده هم باشد تا به ثبت برسد.اما اگر ایده جدیدی برای کارکرد فنی اجسام ارائه شود با کمی دقت و ریزه کاری می توان آن نوآوری را ثبت اختراع کرد.

بنابراین:

طرح صنعتی : طرح و نوآوری در ظاهر و طرح اجسام است و شرط مهم ثبت طرح صنعتی قابل استفاده بودن آن است پس طرح صنعتی فقط به جوانب زیبائی و تزئینی یک محصول اشاره می کند .

اختراع : طرح و نوآوری در ساختار فنی اجسام است تا یک کارکرد جدید را ارائه دهد که در این صورت ثبت اختراع می شود.

طبق قانون مصوب سال 1386برای طرح های صنعتی این تعریف مطرح شده است :

هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه‌بعدی با خطوط‌، رنگها و یا بدون آن‌، به‌گونه‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی) است‌. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی‌باشد.زمان ثبت طرح صنعتی 5سال است و برای ادامه ی ثبت آن می توا بازهم سال ثبت طرح را تمدید کرد.

امتیاز ثبت طرح صنعتی چیست؟

هر طرحی که بیان و مطرح می شود قطعا یک مالک دارد که با ثبت رساندن ثبت امتیازاتی شامل حال مالک طرح می شود. فرد با ثبت طرح صنعتی خود حق انحصاری طرح را گرفته و از تقلید، نسخه برداری و استفاده های غیر مجاز از طرح خود جلوگیری می کند.عده ای هستند که از طرح های صنعتی کپی کرده و از آن طرح در واردات،صادرات و فروش اجسام استفاده می کنند که تنها راه جلوگیری از طرح صنعتی بیان شده شخص ثبت آن می باشد که با این کار رقابت های سالم و عادلانه ای در زمینه تجارت به وجود می آید.

هر طرح صنعتی نمی تواند به ثبت برسد و حمایت قانونی شود.مانند:

طرح هایی که جدید و اصیل نباشند .

طرح هایی که قبل از تسلیم اظهارنامه در هر کجای جهان افشا شده باشند .

طرح هایی که بهره برداری از آنها خلاف موازین شرعی و اخلاقی باشد .

طرح هایی که نماد و نشانه های رسمی را در خود داشته باشند.

طرح هایی که دارای شکل و ظاهر جدیدی نباشند و یا دارای شکل ظاهر جدید باشند اما قابلیت ساخت را نداشته باشند.

طرح هایی که شکل ثابتی ندارند و یا به تنهایی بی مفهوم هستند.

طرح هایی که اشکال هندسی هستند یا مانند آنها در طبیعت زیاد است.

طرح های صنعتی را می توان بین المللی کرد و در طبقات خاصی قرار داد که این عمل به لوکارنو مشهور است.لوکارنو یک موافقت نامه برای طبقه بندی بین المللی طرح های صنعتی است تا طرح ها در طبقات و گروه های خاصی قرار گیرند و بتوان از آنها به راحتی استفاده کرد که بسیاری از کشورها این موافقت نامه را امضا کرده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *