در بیش‌تر از 140 کشور جهان قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا می‌‌شود. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف می‌باشد و در واقع تفاوت بین ارزش کالا و خدمات عرضه شده و ارزش کالا و خدمات خریداری شده در یک دوره معین را مشخص می‌کند.

تولید کننده اصلی و واسطه ها بایستی یک بار این مالیات را پرداخت کنند و پس از دریافت مبلغ از مشتری آن را به حساب دولت واریز نمایند. این مالیات همان مالیاتی می‌باشد که خریدار یا همان مصرف کننده بابت خرید کالا می‌پردازد و فروشنده بایستی این مبلغ را به حساب دولت واریز کند.

برای تمامی کالا‌ها و خدماتی که در برابر پول انجام می‌گیرد، این مالیات تعلق می‌یابد.

از مهم ترین موارد در اجرای نظام مالیاتی گواهی ارزش افزوده می‌باشد و دریافت مجوز آن جزء ضروری ترین فعالیت های اقتصادی می‌باشد. افرادی مجاز به ارائه این خدمات مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند، که مجوزهای لازم برای انجام این قوانین را دریافت کرده باشند و از کلیه مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی سازمان آگاه باشند.

درغیر ابن صورت اگر مالیاتی دریافت کرده باشند، این کار آن ها غیر قانونی بوده و مبلغ پرداختی از صورت حساب فروشندگان کسر می‌شود. بنابراین برای دریافت مالیات بایستی مجوز لازم از سازمان مالیات بر ارزش افزوده و به اسم (گواهینامه ثبت نام) دریافت نموده باشند. هر شرکت پس از ثبت و گرفتن کد اقتصادی باید اقدام به اخذ گواهی ارزش افزوده نماید.

مدارک لازم برای ثبت نام اولیه ارزش افزوده:
کد اقتصادی
کپی مدارک اعضای شرکت (کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)
آگهی تاسیس شرکت
وکالت نامه
آدرس کامل سکونت پیمان کار
آخرین تغییرات شرکت
تلفن ثابت و همراه پیمان کار و مدیرعامل
کدپستی پیمانکاری- کدپستی دفتر و در صورت نبود، کد پستی محل فعالیت یا منزل
گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت
مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده لازم می‌باشد:

نام بانک شرکت
نام شعبه
شماره حساب
تلفن رئیس هیئت مدیره
آخرین تغییرات
مدارک آخرین اعضا
مدت اعتبار گواهینامه ها با تشخیص حوزه مالیات 6 ماهه یا یک ساله صادر می‌شود.

اشخاص بایستی به مدت اعتبار گواهینامه توجه داشته باشند و در صورت پایان اعتبار نسبت به تمدید گواهینامه اقدام نمایند.

در نظام مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم ترین مسائل، گرفتن مجوز فعالیت در این نهاد مالیاتی می‌باشد.

این گواهی 6 ماهه یا 1 ساله صادر می شود و حوزۀ مالیات بر ارزش افزوده مدت تعیین شده را مشخص می کند.

خریداران باید در هنگام خرید گواهینامۀ ثبت نام را از فروشنده درخواست کنند و سپس مالیات ارزش افزوده خرید فوق را پرداخت کنند.

افرادی که شغل های متفاوتی دارند برای هر یک از شغل هایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده است باید به صورت جدا ثبت نام کنند.

ثبت نام این گواهی چند مرحله است که در هر مرحله نیازمند اطلاعات و مدارکی است.

اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده در مرحلۀ اول نیازمند مدارکی مانند کد اقتصادی، مدارک شناسایی اعضای شرکت، وکالتنامه، مجوز فعالیت و… است.

این گواهی در مرحلۀ آخر به نام بانک شعبه، شماره حساب، کد شعبه و… نیاز دارد.

مراحل اخذ مجوز به صورت زیر می‌باشد:
ابتدا ثبت نام گواهینامه در نظام مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود و بعد از اتمام ثبت نام اولیه کد و رمز عبور داده می‌شود. سپس بایستی مدارک خود را به واحد مالیاتی تحویل دهند، تا تکمیل پرونده مالیاتی (ثبت نام نهایی) در سازمان مالیات بر ارزش افزوده انجام پذیرد.

افراد جهت انجام اعمال قانونی بایستی مجوز لازم را داشته باشند وگرنه مبلغ دریافتی برای مالیات بر ارزش افزوده کاملا غیر قانونی می‌باشد و باید عودت داده شود. بعد از ثبت نام نهایی و ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، جهت گرفتن مجوز طبق نامه ای به درخواست سازمان مالیاتی باید اقدام گردد.

اشخاص دارای شغل های متفاوت، برای هر شغل خود که شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌‌ باشد، به طور جداگانه باید ثبت نام کنند. کسانی که شغل آن ها شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، باید مدارک و صورت حساب های خود را تا ده سال مالی نگه داری کنند.

گرفتن این گواهی یا مجوز کاری خسته کننده می‌باشد و طی فرایندی چند مرحله ای با صرف زمان انجام می‌گیرد. بهتر است برای دریافت گواهینامه از موسسات با تجربه و آگاه در این زمینه استفاده نمود، تا مراحل کار سریع تر، راحت تر و کاملا به درستی انجام شود.

در تمام کارهای تجاری و تولیدی اشخاص با مشکل عدم تایید (اسناد هزینه کرد) توسط ممیز دارایی برخورد کرده اند. زیرا دارایی فقط فاکتورهایی را قبول می‌کند که از طرف دارایی، هویت فروشنده مورد قبول قرار گرفته باشد.

با درخواست مودی مالیاتی، دارایی اقدام به صدور گواهی ارزش افزوده می‌نماید و با دریافت این گواهی ارزش افزوده، هویت فروشنده کالا و خدمات، تایید و قابل قبول قرار می‌گیرد. از آنجا که اخذ این گواهی به صورت فرایندی انجام می شود و ممکن است کاری زمان بر و خسته کننده به نظر بیاید، مؤسسۀ مشاوران با تجربه و آگاهی از این موارد می تواند در این گام نیز به شما کمک کند.

این گواهینامه ارزش افزوده در برگه ای A5 از طرف سازمان امور مالیاتی بنا به تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، به صورت 6 ماهه یا یک ساله صادر می‌شود.

سوالات متداول گواهی ارزش افزوده:
مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات بر مصرف است که تفاوت بین ارزش کالا و خدمات عرضه شده، ارزش کالا و خدمات خریداری شده در یک دوره معین می باشد. تولید کننده اصلی و واسطه ها، این مالیات را از مشتری دریافت می کنند و آن را به دولت پرداخت می کنند. مالیات ارزش افزوده برای تمامی کالاها و خدماتی که در برابر پول انجام می شود، می باشد.

مجوز مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

یکی از مهمترین موارد در اجرای نظام مالیاتی، گواهی ارزش افزوده می باشد و دریافت مجوز آن بسیار ضروری می باشد. افرادی که مجوز لازم را برای این قانون دریافت کرده باشند، می توانند خدمات مالیات بر ارزش افزوده ارائه دهند.

مدارک لازم برای ثبت نام اولیه ارزش افزوده چیست؟

مدارک لازم برای ثبت نام شامل: کد اقتصادی، کپی مدارک اعضاء شرکت، آگهی تاسیس شرکت، وکالت نامه، آدرس کامل محل سکونت پیمانکار، آخرین تغییرات شرکت، تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیر عامل، کد پستی پیمانکاری، دفتر و یا کد پستی محل فعالیت و یا منزل و در نهایت گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت می باشد.

مدارک مورد نیاز برای مرحله آخر ارزش افزوده چیست؟

مدارک مورد نیاز شامل: نامبانک شرکت، نام شعبه، شماره حساب، تلفن رئیس هیات مدیره، آخرین تغییرات ومدارک آخرین اعضاء می باشد.

مدت زمان اعتبار گواهی ارزش افزوده چه مت زمان می باشد؟

مدت زمان اعتبار گواهی ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات شش ماهه تا یک ساله می باشد. می بایست به این مدت زمان دقت داشته باشید و در پایان آن نسبت به تمدید اقدام کنید.

دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده در مرحله اول شامل چه مدارکی می باشد؟

گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده مشمول، مدارکی مانند: کد اقتصادی، مدارک شناسایی اعضای شرکت، وکالت نامه، مجوز فعالیت و … می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *