دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده
دریافت مالیات به عنوان یکی از شیوه‌هایی است که دولت می‌تواند برای پوشش هزینه‌های خود از آن بهره‌مند شود. در واقع می‌توان بیان کرد که یکی از راه‌های قانونی تأمین هزینه‌های دولت در طول دوره فعالیت خود، دریافت مالیات از افراد و سازمان‌ها است. در بین انواع مالیات‌هایی که دولت وضع می‌کند می‌توان به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.

مالیات بر ارزش افزوده از انواع مالیات‌های دریافتی دولت است که در بیش از 140 کشور جهان تحت نظارت دولت اجرا می‌شود. به بیان دیگر می‌توان گفت که این نوع مالیات، مالیات بر مصرف بوده که می‌تواند تفاوت بین ارزش کالا و خدمات خریداری شده را تعیین کند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد ارزش افزوده، گواهی ارزش افزوده و همچنین شیوه تمدید گواهی ارزش افزوده مطالب مفیدی را برای شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم.

ارزش افزوده چیست
در تعریف ساده می‌توان بیان کرد که ارزش افزوده به عنوان یک ثروت در نظر گرفته می‌شود که شرکت‌های تولید کننده با ارائه محصولات مختلف یا انجام خدمات متنوع با کسر واسطه‌ها دریافت می‌کنند. ارزش افزوده دارای شیوه‌های محاسباتی مخصوص به خود بوده که پس از محاسبه دقیق از خریدار دریافت می‌شود که فروشنده موظف است مقدار دریافتی را در موعد مقرر برای دولت واریز کند.

ارزش افزوده به عنوان یک نوع مالیات بر مصرف شناخته می‌شود که می‌تواند تفاوت بین کالای عرضه شده و خریداری شده را در یک دوره مشخص تعیین کند. همان طور که بیان شد مالیات بر ارزش افزوده توسط خریدار یا مصرف کننده پرداخت می‌شود و فروشنده مبلغ به دست آمده را به حساب دولت واریز می‌کند.
گواهی ارزش افزوده چیست
یکی از مباحث مهم در نظام مالیاتی ایران، گواهی ارزش افزوده است که باید به دقت به آن توجه شود. در واقع صاحبان کسب و کارها برای این که بتوانند مسیر شغلی خود را به درستی راه اندازی کنند باید به دنبال اخذ مجوز گواهی ارزش افزوده باشند. برای اجرای دقیق فعالیت‌های اقتصادی داشتن گواهی ارزش افزوده ضروری است که مراحل ثبت نام و دریافت آن توسط سازمان اداره امور مالیاتی قابل انجام است.

اشخاص حقیقی و یا حقوقی برای این که بتوانند فعالیت اقتصادی خود را به صورت قانونی انجام دهند باید این گواهی را داشته باشند. در غیر این صورت دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده توسط آنان غیر قانونی تلقی شده و پیگرد قانونی دارد. برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده در زمینه ارائه کالا و خدمات مختلف، داشتن این گواهی الزامی است. طبق قانون تعیین شده هر شخص حقیقی یا حقوقی باید هر دوره سه ماهه، خرید و فروش‌های خود را به صورت آنلاین یا آفلاین در سیستم مربوطه وارد نماید تا تاییده سازمان اداره امور مالیاتی را کسب کند.

تمدید گواهی ارزش افزوده به چه صورت است
این گواهی دارای تاریخ انقضا بوده و پس از منقضی شدن آن باید از طریق سامانه در نظر گرفته شده به صورت آنلاین مراحل تمدید آن طی شود. به صورت کلی می‌توان بیان کرد که اعتبار گواهی ارزش افزوده به صورت 6 ماهه یا یک ساله است که این امر توسط اداره امور مالیاتی تعیین می‌شود. این گواهی به عنوان یک مجوز از سوی سازمان اداره امور مالیاتی برای دریافت عوارض و مالیات ارزش افزوده است.
تمدید این گواهی در صورتی قابل انجام است که شخص حقیقی یا حقوقی فاقد بدهی مالیاتی باشد. در این صورت می‌تواند با مراجعه به سایت سازمان اداره امور مالیاتی و گذراندن مراحل مختلف، اعتبار گواهی خود را تمدید کند. صاحبان کسب و کارهای مختلف باید توجه داشته باشند که این گواهی به عنوان یکی از مدارک مهم در زمینه انجام فعالیت‌های مالی محسوب می‌شود. برخی از دلایل موجود باعث عدم تمدید این گواهی می‌شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نداشتن اظهارنامه مالیاتی
وجود بدهی قبلی مالیاتی
عدم پرداخت بدهی‌های تعیین شده در موعد مقرر
ارائه نکردن گزارش معاملات انجام شده در دوره سه ماهه
وجود نقص در پرونده و مدارک ارائه شده ناقص
سخن پایانی
ارزش افزوده به عنوان یکی از مبالغ متغیر در ارائه خدمات و تولید کالاها محسوب می‌شود که توسط خریدار پرداخت شده و از طریق فروشنده به دولت واریز می‌شود. ارزش افزوده می‌تواند به عنوان یک بخش مالی برای تأمین هزینه‌های روزمره دولت باشد. گواهی ارزش افزوده دارای اهمیت است و برای راه اندازی یک کسب و کار قانونی، ضروری به نظر می‌رسد. در واقع می‌توان گفت کسب و کارهای مختلف باید برای اجرای فعالیت‌های اقتصادی این گواهی را داشته باشند.

گواهی ارزش افزوده یک مدرک از سوی سازمان اداره امور مالیاتی است که دارای اعتبار است. در صورتی که اعتبار گواهی در حال منقضی شدن است بهتر است به سامانه مربوطه مراجعه کرده و با تسویه حساب بدهی‌های قبلی اقدام به تمدید آن کنید. توجه کنید که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از ارائه خدمات و فروش کالاها درآمد دارند باید این گواهی را داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *